Grannar

Det finns en grupp människor som påverkar våra liv mer eller mindre, vare sig vi vill eller inte. Det är våra grannar. Om man nu inte bor fem mil från närmaste bebyggelse, men det gäller nog inte de flesta av oss.

Ens grannar kan vara helt underbara. Sådana som man kan springa över till och låna socker av när man har slut. Eller be dem vattna ens blommor när man ska åka bort. Eller som i mitt fall under gymnasietiden, då jag var inneboende och lyckades låsa mig själv ute i bara handduk och min hyresvärd var borta. Då var jag glad över det snälla paret bredvid som kom ut med extranyckel fastän de redan gått isäng.

Även om kanske inte alla människor skulle ställa upp på sådana saker, så är det iaf trevligt med grannar som ler och pratar om vädret när man ses. Håller upp dörren när man har en hund och en cykel. Ja, sådana finns det här i vår uppgång också.

Samtidigt har jag sedan vi flyttade till stora staden (eller ska jag säga gettot?) fått en ny syn på grannsämja. Grannar kan vara sura, ja det förstod jag väl innan, men också farliga. I somras fick jag en rejäl chock. Satt hemma i byn hos föräldrarna och såg skräckfilm. T var kvar i Uppsala, han ringde mitt i filmen och berättade att han precis var på väg hem, och jag berättade vad vi såg för film. Så sade han plötsligt: Det är blod på vår dörr, och på golvet. Här ligger ett par glasögon!bröts samtalet. Jag trodde såklart att han skojade, men försökte samtidigt ringa upp. Vilket inte gick.

Precis när jag började bli orolig så ringde han upp igen och säger något om att vår granne blivit misshandlad och att polisen är på väg, men att han inte kan prata mer. Fy sjutton vad rädd jag blev! Började gråta bara för att jag inte hade någon aning ifall älskade T var i fara, och för att jag var så långt borta. Det redde iaf upp sig till slut.

Bekymret
var bara att den som knivskurit vår granne, var en annan granne. En av kvinnorna vi kallar "knarktanterna" på grund av deras ytterst konstiga beteende. Det var tydligen inte första gången något sådant hände heller. Nu får de inte längre komma in till vår uppgång och åka ned med vår hiss, men de hänger fortfarande utanför vår utgång, så det är inte så trevligt precis.

Kom att tänka på detta nu igen då vår snälla granne mittemot, den grekiska damen som misshandlades i somras, flyttade härifrån nu den sista. Mest troligt pga händelsen jag just berättat om. Har inte riktigt sett till dem som flyttade in därefter, men jag hoppas verkligen inte att det är några kompisar åt killen som sist flyttade in i uppgången.

Det är nämligen han och hans kompisar som röker inomhus, de lever dessutom rövare på kvällar och helger. De bor under oss så vi hör alltihopa. T har försökt säga åt dem med sina allra myndigaste röst, men det funkar bara så länge han är i närheten

Om jag fick önska skulle våra nya grannar inte vara kriminella heller. Helst snälla och trevliga. Men det är nog för mycket att hoppas på tyvärr..:(






Kommentarer
Postat av: Mormor Ulla

Ja du Sofie.Bra grannar är oerhört viktigt.Bråk och bekymmer är givetvis större när man bor i "getto". Men som du kanske sett i programmet "Grannfejden" så är det mycket som kan spelar roll när grannar är osams.Vad som är svårt, ja om inte omöjligt är att ändra på andra människors beteenden.Man får kanske försöka stå ut och i värsta fall flytta även om man inte själv är bråkstaken.Ni har ju nåt på gång,eller...Hoppas ni fixar det. Kram.

2009-11-10 @ 20:13:12
Postat av: Mormor Ulla

Jag kom just på angående temat.Kanske det är Uppsala. Klä i så fall ut dig till domkyrkan,haha.

Din toka till M.

2009-11-10 @ 20:25:08
Postat av: Sofie

Mormor <- Jag håller med. Dumt med människor som bråkat så länge att de glömt vad det ens handlade om från början. Nej, vi ska inte flytta än på ett tag. Har tittat på alternativ men det finns inga bättre än denna lägenhet än så länge. Svårt att flytta när man trivs så bra i själva lägenheten. Men vi får se..



Angående temat så tror jag att det är djungel. Vart fick du Uppsala ifrån?! Haha, ja det skulle se ut :p

2009-11-10 @ 21:56:16
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0