Regnbågsfisk

Jag är så oerhört glad att jag alltid har ett par regnbågar (även kallade regnbågsöring, regnbågslax och regnbågsforell) i frysen, och lyckan ökar bara med tiden! För varje fisk jag tillagar ökar nämligen mina egna kunskaper om hur de bäst ska tillagas, och jag måste säga att maträtterna bara blir mer fantasifulla och goda för varje fisk jag använder!
 
Försöker se till att vi äter fisk en gång i veckan, men det är inte alltid det lyckas. Fisk är ju så otroligt nyttigt, särskilt denna sortens feta fisk med mycket omega 3-fettsyror, och att vi sen har fiskat dem själva nästan gratis gör ju inte saken sämre.. Regnbågarna verkar dessutom hålla sig länge i frysen, för trots att de fiskade i somras så är de fortfarande lika goda och vackert rosa i köttet!
 
I veckan gjorde jag den absolut enklaste, och snabbaste sortens fiskrätt, ändå blev det otroligt gott! La två mindre filéer med skinnet uppåt på saltbädd, in i ugnen på 225 grader tills skinnet bubblar upp (tar bara ca 20 minuter). Kokade under tiden färsk broccoli och blomkål som tillbehör, och blandade ihop smulad fetaost, pesto och meze (youghurt). Såsen är lika god kall som varm, så vi åt den kall till middag och bredde den över fisken i matlådorna så att den var varm till lunchen som lite variation. Snabb, enkel men supergod och nyttig mat! Tog inget kort på maten dock, men ni kan ju föreställa er..  
 
En maträtt jag däremot tog kort på, och som var lite mer avancerad, var denna heta avocadosoppa där jag hade helstekt lax i ugn tidigare, och just innan servering stekte jag på bitarna i smör och la ned i soppan. Gjorde rakt efter receptet, och den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig så det finns rum för förbättring till nästa gång :)
 
Het avocadosoppa med stekt regnbåge 
 
 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Vore roligt för en fantasilös syster om du ville skriva ned dina recept också? :D

Svar: Absolut, det ska jag göra! Väntade bara på att någon skulle fråga jue ;)
ofiie.blogg.se

2013-04-16 @ 17:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0