Kost?

Har funderat en del den senaste tiden på vad det egentligen är vi äter här hemma. Kanske ni också har undrat om jag följer en viss diet? Finns väl egentligen inte något enkelt svar på den frågan.. Så här kommer mina egna reflektioner!
 
Grundtanken är att äta mindre kolhydrater, framför allt i sådan form som tidigare (liksom för majoriteten av svenskarna) var den största delen av kosten, dvs. pasta, ris, potatis, och bröd. Redan 2010 kände vi båda att vi hade ökat väldigt mycket i vikt under våra år tillsammans, och började därför byta ut dessa produkter till fullkornsvarianter samt minskade ned på godis, chips, ostkrokar, kakor och läsk. Detta gjorde att viktökningen upphörde (förutom när vi var hemma och åt allt gott vi kom åt..), men räckte samtidigt inte till att minska särskilt mycket i vikt. 
 
Från en långsam övergång till fullkorn, började jag under 2011 kika mera på GI (glykemiskt index) vilket innebär att man försöker behålla blodsockret på en jämn nivå. Detta gjorde att vi lärde oss laga mat från grunden med mycket större andel grönsaker - detta var nog den största omställningen för Tobias som var väldigt stor motståndare till sallad och grönsaker överlag. Till sist vände det dock, och jag kan med glädje säga att Tobias numera äter i princip alla grönsaker - och tycker att det är gott! Dock saknar han fortfarande att äta snabbmakaroner med korv, och om jag ska vara ärlig så saknar jag ibland mina stuvade makaroner med köttbullar :p
 
 
Den sista förändringen kom så 2012, när jag och T tävlade om att gå ned mest i vikt under sommaren. Med lite hjälp från min mycket kost- och träningsintresserade lillebror bestämde jag mig för att dra ned på kolhydraterna ordentligt. Åt mycket sallader, och grönsaker istället för pasta och liknande. När sommaren var slut hade vi ju båda gått ned mycket mer i vikt än vad vi ens hade trott själva, och vi bestämde oss för att fortsätta på samma väg även efter att tävlingen tagit slut.
 
För att hitta recept med lågt kolhydratinnehåll började jag med att inspireras av LCHF-dieten. Detta är inte någon diet jag förespråkar direkt, då man ännu inte vet hur ett högt fettinnehåll (ffa. av mättade fetter) påverkar kroppen på lång sikt, men faktum är att ett lägre kolhydratintag gör att man går ned i vikt. Vi äter alltså inte enligt LCHF, i den mening att de förespråkar högt intag av fett, men då det finns så enormt många recept inom den kategorin är det en bra inspirationsskälla till vad man kan göra för alternativ till de vanliga kolhydratrika tillbehören. De bästa tipsen jag fått därifrån hade jag tänkt ta upp i ett annat inlägg! Numera har jag hunnit lära mig vilka alternativ som finns att använda sig av, och behöver därför inte längre använda mig av LCHF-recepten. Jag vill nämligen inte vara så extremt strikt med kolhydraterna, eftersom de faktiskt behövs i kroppen. Till exempel dricker vi mjölk, äter hårdbröd, havregryn och bönor, samt frukt och rotfrukter (om än ej i stor utsträckning) vilket inte accepteras i strikt LCHF, och så äter vi inte en massa grädde och smör samt absolut inte så mycket ohälsosamma animaliska fetter som många LCHF:are stoppar i sig. 
 
Istället fokuserar jag på att äta den mat som jag är säker på att min kropp mår bra av, nämligen grönsaker i första hand tillsammans med exempelvis ägg, youghurt, keso, bönor, svamp, groddar, bär, nötter och nötmjöl, kokosmjölk, rapsolja, quorn, fisk, och bara ibland viltkött eller svenskt nötkött/kyckling. Det tar nog ett tag för kroppen att ställa in sig på en kost med mindre kolhydrater om man mer eller mindre levt på dessa tidigare, men denna kost är enligt min åsikt mer naturlig för oss människor. Att leva på kött för jämnan är ingenting som våra kroppar är gjorda för, vi är allätare och har tidigare ätit kött när det har funnits tillgång till det. Köttkonsumtion är dessutom negativt för miljön, då det går åt enorma mängder energi för att tillverka köttet i jämförelse med vad som krävs för att tillverka grönsaker och bönor.   
 
  
Vi är inte alls strikta med att följa en viss diet, utan äter ibland annat som till exempel sushi. Det vi märker är dock att det inte sker någon viktnedgång när intaget av kolhydrater ökar, trots att vi tränar mycket. Samtidigt ökar vi ingenting i vikt, och jag har märkt en enormt stor skillnad på min kropp nu efter en längre tid med mindre kolhydrater. Jag är nämligen så mycket piggare och friskare! Med kolhydraterna varierar blodsockret upp och ned under dagen, och förut blev jag extremt trött och hungrig/sötsugen när det närmade sig lunch. Med denna kost är jag mätt längre tid, och känner mig piggare än någonsin, trots alla tråkiga föreläsningar.
 
Dessutom har jag märkt att jag behöver sova färre timmar under natten. I hela mitt vuxna liv har jag varit en sån person att jag måste ha mina 8-9 timmars sömn per natt, annars blir dagen förstörd - kände mig trött, grinig, och småsjuk. Numera känner jag mig piggare på kvällarna, somnar vid halv tolv och vaknar pigg som en lärka när solen går upp vid halv sju varje dag, vardag som helg (tidigare vaknade jag av att Tobias slog på teven vid åtta). 7 timmars sömn är alltså tillräckligt numera! Och sedan min sjukdomsperiod under hösten då jag var extremt stressad har jag inte varit sjuk en enda gång, förut kände jag mig sjuk en gång i månaden! Detta trots att jag har suttit tätt intill mina kursare som snorat och hostat i flera månader, flunsorna har avlöst varandra.. Tidigare har mina försök till träning alltid avbrutits av halsont och hängighet, men jag tror aldrig jag har tränat så mycket under en sammanhängande period som nu, vilket såklart bidrar till att kroppen mår bättre.
 
Sushi, favoriten som hänger kvar ;)
 
Till sist vill jag bara säga att det är så härligt med dessa vackra, färgglada maträtter, med olika smaker och konsistenser, att jag aldrig vill byta tillbaka till tråkig potatis, senigt kött och dassig brunsås. Till och med Tobias, som fullkomligt älskade all sorts pasta och potatis, säger att han inte saknar det längre. Succé helt enkelt! Kan han så kan ni, hoppas att jag med detta kan ge lite inspiration till bättre kost! :)
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Älgkött är gott:)

Svar: Både gott och nyttigare, med mindre påverkan på miljön, och så vet man att älgen har fått haft ett liv i frihet och förhoppningsvis ett snabbt avslut på livet!
ofiie.blogg.se

2013-03-07 @ 09:26:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0