Fredagsmat

Har just bjudit älskling på väldigt god fredagsmat - måste säga att jag känner mig väldigt stolt över att ha kommit på denna rätt helt själv!! :D Quornfiléer är gjorda av en svamp och är ganska smaklöst i sig, men de tar upp marinad väldigt fint. Marinaden gjorde jag på lunchen idag, av skalet + saften från en citron, en skvätt rapsolja, en skvätt soja, lite salt, peppar och mycket timjan. Filéerna marineras i några timmar i kylskåp, från fryst tillstånd. Steks snabbt på båda sidor i olja i het panna tills de fått fin färg, just innan servering.
 
Till quornfiléerna gjorde jag en bönsalsa med kidneybönor, stora vita bönor, en finhackad rödlök, en halv ask delade körsbärstomater, och en paprika i små bitar. Hällde på tomat- och chilisås samt en skvätt citronsaft, kryddade med chilipeppar och salt, och toppade med persilja. Serverade med böngroddar.
 
En middag som uppfyller de flesta av mina krav: går snabbt att göra, väldigt gott, vackert för ögat, och väldigt nyttigt. Inte alltför dyrt heller då en påse quornfiléer räcker till 6-8 portioner.. Blir inte sista gången jag gör detta! :) Nu ska jag äta efterrätten, dvs. kladdkakan som är över sen igår, och mysa med min älskling som är hemma i tid för ovanlighetens skull!
 
Citron- och timjanmarinerade quornfiléer med het bönsalsa och böngroddar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0