Exjobb i rullning!

I höst under min allra sista termin på veterinärprogrammet (!) ska jag skriva ett examensarbete som ska innehålla både litteraturstudie och en praktisk studie. Jag har funderat över detta länge och väl, bland annat tackat nej till ett examensarbete med min favoritveterinär (som dock visade sig vara stört omöjlig att få kontakt med och inte kunde hjälpa till själv över huvudtaget). Det jag ville helst var att fortsätta på samma spår som mitt kandidatarbete, Mastcellens roll vid atopisk dermatit hos hund, som jag skrev 2011.
 
Därför tog jag kontakt med min gamla immunologilärare, som genast visade intresse och vidarebefordrade mitt mail till en kollega till henne som forskar på just mastceller. Vi hade ett möte vi tre, ett mycket givande möte där jag blev otroligt väl bemött av denne forskare. Det förvånade mig att han frågade mig vad jag vill göra, och att han var så mån om att jag skulle tycka att allt kändes bra. Jag fick alltså en bra känsla direkt!
 
Efter mötet har vi haft regelbunden mailkontakt, och han har i sin tur kontaktat massor av sina kollegor för tips och råd om hur vi skulle kunna skapa ett projektarbete just inom mitt intresseområde. Till en början lät det väldigt nedslående, men så plötsligt vände alltihopa och nu är bollen i rullning på riktigt! Vi ska alltså inducera atopisk dermatit på knock-out möss (som saknar bl.a. mastceller) och därmed försöka ta reda på mer om mastcellens roll vid atopisk dermatit. I min litteraturstudie kom jag ju i slutet fram till att mastcellen ÄR viktig i sjukdomens uppkomst och upprätthållande, men att det behövs göras mera forskning.. Nu ska alltså jag vara med och ta fram denna forskning! Det som är häftigt med just atopisk dermatit är ju att det är ett enormt problem på människor också, så det är viktig forskning ur flera perspektiv!
 
Fortfarande vet vi ännu inte vad vi egentligen ska kolla efter i dessa musmodeller, det återstå att se vad våra frågeställningar kommer att bli. Och jag är fullt medveten om att jag kommer att spendera hösten i labbet framför mikroskopet - men som tur är gillar jag att mikroskopera och jag tänker att erfarenheten inom forskningsverksamheten är rätt bra att ha med sig! Framför allt är jag så glad över att ha fått en så engagerad handledare, plötsligt kändes examensarbetet så mycket mer spännande än vad jag hade kunnat föreställa mig!! :D
 

Kommentarer
Postat av: mormor Ulla

Lyckost!
Ser att allt verkar ordna sig för dig och ditt examensarbete.
Toppen.
Kram mormor.

Svar: Det känns helt fantastiskt!! :D Kram!!
ofiie.blogg.se

2013-02-15 @ 10:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0