Praktiskt prov & nackvärk

Nu har jag äntligen, efter många om och men, blivit godkänd på mitt praktiska prov på ambulatoriska kliniken!
 
Redan på morgonen kände jag mig rätt säker på att jag skulle få göra provet under dagen, med tanke på att det stod "mastit och halt ko" på schemat (de brukar skriva minimalt med info när ett prov är möjligt) samt att jag skulle åka ut tillsammans med två tjejer som hade sin första vecka (och alltså inte själva var redo för sitt prov).
 
Det kändes ändå rätt bra med just de fallen, men det visade sig inte bli fullt så enkelt som jag hade trott. Den halta kon gick det jättebra med, och med kon som hade masit (juverinflammation) gick allt det praktiska som på räls, men när veterinären började ställa en massa frågor om sintidsbehandling och hur man ska lägga upp behandlingen när kon redan har en synlig mastit, så kände jag själv att jag inte kunde svara ordentligt..
 
Veterinären sa sedan att hon tyckte jag hade skött det första fallet mycket bra och verkade kunna mycket, och att jag hade bra kommunikation med djurägaren och bra hand med korna, men att det saknades tillräckliga kunskaper för att jag skulle kunna ro i land mastitfallet på egen hand. Därför ville hon att jag skulle läsa på om detta under kvällen och sedan återkomma nästa dag för att diskutera vidare, samt bli förhörd på avläsning av bakterieplattor (där man odlar bakterier från mjölkproven man tar från kor med juverinflammation).
 
Först tyckte jag att det var bra att hon hade hittat en svag punkt hos mig, så att jag kunde bli bättre. Men när jag kom hem och började läsa blev jag bara frustrerad. I våra föreläsningsanteckningar stod det bara väldigt grundläggande information om detta, och inte alls på sådan detaljnivå som veterinären frågade om (och som man faktiskt måste kunna för att klara av arbetet som koveterinär, sådana här mastiter är otroligt vanliga). Jag blev inte alls klokare!!
 
Så idag när jag skulle förhöras blev det inte så mycket till diskussion, men vi kom överens om att jag skulle välja ett liknande fall att diskutera under fallgenomgången vi har imorgon eftermiddag. Hoppas verkligen att det kommer klarna då! Det gick helt okej att avläsa bakterieodlingarna, iaf efter att jag förklarat att jag alltid behöver lite betänketid innan jag kan svara på frågor :p Till slut sa hon att jag verkade vara en väldigt seriös student och att jag var godkänd! Puh!!
 
Det har varit jobbigt nog att behöva våndas över detta praktiska prov i två dagar nu, jag har dessutom haft ont och varit väldigt stel i nacken, och sen en riktig spänningshuvudvärk på det såklart. Har fått massage av älskling och suttit med värme på axlarna utan större resultat, det kändes lite bättre efter buggträningen men nu har jag hunnit stelna till igen :( Kan säkert bero på stressen, så jag hoppas att det släpper nu när provet är färdigt! Önskar mig bättring till imorrn bitti, jag vill kunna njuta av mina två sista dagar på ambulansen istället för att som nu bara genomlida dem!!

Kommentarer
Postat av: Inger

Oj oj vad tufft du har det just nu. Tänker på dig. Kramar

Svar: Tack! Kramar tillbaka
ofiie.blogg.se

2012-09-27 @ 22:28:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0