Kalla fakta

Usch och fy, vad otäckt det var att se Kalla fakta ikväll som handlade om hur en djurpark misskött sina djur, som dessutom är utrotningshotade! Tagit död på dem och slängt in dem i en frys, huller om buller med mat! Helt otroligt att de har kunnat göra sådär, med tanke på att djuren är värdefulla och att det finns internationell samordning för att bevara dem. Och sen bara blåljuga om alltihopa... Nej, det finns ingen vettig förklaring faktiskt!
 
Kvällen har spenderats på vår älskade buggkurs. Det bästa med att träna är (förutom att det är såååå roligt förstås) att få komma hem och mysa ned sig i soffan och dricka en supersmoothie! Med mjölk, fryst banan, proteinpulver, ägg och havregryn. Det blir otroligt gott, och liksom krämigt! Roligt att nånting som är nyttigt för en gångs skull kan vara gott - tycker tillochmed att den är godare än Max Lyxshake som vi smakade förrförra helgen. Den var bara blaskig och smakade vatten :/ Är supernöjd över mixern jag köpte i somras, den går varm härhemma :)
 
Hursomhelst så är vi verkligen värda en smoothie, med tanke på att vi sprang 6,2 kilometer igårkväll innan vi gick isäng. Är så glad att jag äntligen fick med mig älskling ut! :D Det blir så mycket roligare när man inte är ensam.. Stretar på mot mina träningsmål, det går framåt om än långsamt :p
 
Nä, snabbt gick det inte - hade nyss tryckt i mig middag.. men jag kan springa längre och längre iaf! :D
 
Vad händer för övrigt då? Jo jag har denna veckan börjat på Idisslarmedicin, skolans klinik för får och kor. Vi har lite skralt med patienter, idag fanns där en endaste liten kalv, som vi fick avliva på grund av en allvarlig medfödd missbildning. Eller snarare flera - det var faktiskt väldigt intressant!
 
Kalven hade så kallad Fallots tetralogi. Hjärtat har då en överridande aorta (vilket gör att blod från båda kamrarna kan åka ut i kroppen, dvs. även syrefattigt blod), en ventrikulär septumdefekt (dvs. hål i väggen mellan båda kamrarna som gör att syrerikt och syrefattigt blod blandas), en pulmonalisstenos (dvs. en förträngning av lungkärlets klaffar som gör att hjärtat får svårt att pumpa ut blodet i lungorna) och som följd av det sistnämnda, en hypertrofi av höger kammare (förtjockning av hjärtmuskulaturen pga. att högersidan får jobba så hårt för att pumpa ut blodet i lungorna). Som ni kanske förstår mådde kalven inte så bra, hon visade tecken på hjärtsvikt - svårt att andas, hosta, mager, mycket bleka slemhinnor, kalla ben, och till sist hördes ett kraftigt blåsljud.
 
Mycket ovanligt, och sådant man läser i en bok men inte tror att man ska få se själv. Och se hjärtat ska vi få göra! Imorgon blir det nämligen ett besök på Patologen (som jag ju spenderade tre veckor på i våras och obducerade hela dagarna) för att gå patologronden där den döda och soon to be obducerade kalven blir huvudnumret. Ja, det är makabert, men så otroligt lärorikt att man blir tacksam över att få vara med om detta! Ensamma lär vi inte vara - är nog många som har uppmärksammat den spännande kalven :)
 
Nån slags förklarande bild från Wikipedia commons, lite liten dock..
 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Eller hur.. Blev också så arg när jag såg programmet. Ofattbart att man kan hantera djur så, särskilt när man avlivar friska djur bara för att göra plats för nya. Tycker att parker bör ha en skyldighet till omplacering. Diskuterade ni detta i skolan?

Jag tog en pw iförrgår på ca 5,5km, från jobbet o hem. tog mig en timme. Kändes så långsamt! Vill gärna springa men benen kliar så fort jag springer på asfalt :/

2012-10-26 @ 07:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0