Ja mamma..

Min kära mor har varit på mig länge nu, att jag måste blogga. Och jo, jag håller med om att det är jättekul att gå tillbaka och läsa sedan om vad som hänt under utbildningen och så, men jag har bara varit så OFANTLIGT trött senaste månaderna!

Upp tidigt, låååånga dagar i skolan, komma hem vid femtiden och försöka skrapa ihop någon sorts middag. Sedan plugga resten av kvällen. Alltid känns det som att man ligger efter med något, det finns alltid mer att läsa. Pjuh, denna kurs tog verkligen knäcken på mig, trots att vi egentligen har haft väldigt kul!!

Höjdpunkterna under höstens Klinikförberedande kurs har varit:

Sutureringsövningen - att lära sig att sy för första gången med pincett och nålförare, svårt men kul!

Obstetrikkursen - när vi fick lära oss att dra ut riktiga kalvar ur låtsaslivmödrar

Bandageringsövningen - att se Epoxy hoppa omkring på tre ben och vara superglad

Gatloppet - praktiska provet som var sjukt nervöst men gick väldigt bra!

Juverresan - från början gick det inte alls, men till slut kunde jag faktiskt få till ett bra mjölkprov

Övningsoperationen - när vi fick leka kirurger och utföra olika ingrepp på grisar en hel dag

Man tänker inte alls på det när man är inne i det höga tempot, men jag har nog ändå lärt mig en hel del bra grejor denna höst. Även om vissa övningar har mycket mer att önska, framförallt i fråga om tid. Därför var övningsoperationen det bästa under hela hösten - en hel dag hade vi på oss att operera, i grupper om tre och tre med en lärare per grupp. Fantastiskt bra!!

Nu är alltså denna kursen slut, och imorgon börjar mitt nya liv: Klinikrotationen. Detta innebär att jag i ett år framöver ska praktisera på skolans alla olika kliniska delar.

Bilddiagnostik, Patologi, Idisslarmedicin, Hästkirugi och -medicin, Ambulatoriska, Slakteri, Reproduktion, Smådjurskliniken osv. Någon vecka här och någon vecka där.

Detta innebär dock inte att jag kan göra lite vad jag vill. Nej, det är noga uppstyrt vart man ska vara vilka dagar och vad man ska göra. Obligatorisk närvaro måndag till fredag 8 till 16, ibland tidigare mornar och senare dagar beroende på vad man gör. Plus obligatorisk jourtjänstgöring vissa nätter och helgdagar. 32 timmarpass - ja! Och frivillig jour när helst man känner sig manad. 

Kommer att ha en momentbok också där lärare ska skriva under när jag har gjort olika grejor. Plus att vi ska ha en hel del föreläsningar och tentor i varje delkurs. Vissa JÄTTE-tentor. Så jo, jag kommer att ha rätt fullt. Hoppas att det blir så kul att jag inte känner någon trötthet! :p

Nej, jag tror att jag ska bege mig mot sängen. Kan behöva en god natts sömn, i veckan ska jag spendera hela dagarna på slakteriet. Besiktiga slaktkroppar och bulta kor. Jo, behöver nog vara på alerten!

ps. jag hoppas att jag kommer ha ork till att blogga också framöver.. ds.


Bjuder på en jättegammal bild som fanns på ett minneskort som T hittade häromdagen. Epoxyliten!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej!

Vad roligt att du gjort en inlägg:) äntligen! O vad söt Epoxy var på den bilden! Kram

2012-01-19 @ 18:37:52
Postat av: Sofie

Mamma <- Måste ju göra som du säger, du har ju alltid rätt vet du väl! ;-) Söt & busig vovve, precis som nu :-D

2012-01-19 @ 20:48:33
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0