Stress & studiebesök

Jahapp, kanske dags att skriva här nu då? :)

Har haft så extremt fullt upp den senaste tiden så prioriteringarna har legat på annat håll. Hoppas att det lugnar ned sig snart, för jag börjar vara less på att känna mig otillräcklig. Varje kväll när jag ska gå isäng kan jag inte sluta tänka på allt jag skulle vilja ha gjort under dagen. Men inte alls hunnit med...

Samtidigt så har jag hunnit plugga ganska bra, och gjort en massa skoj också!!

Till exempel har vi varit på folkracetävling och hejat på T:s arbetskompis. Och varit två gånger och hälsat på lille bebisen som en annan av T:s arbetskompisar tillika granne har blivit pappa till. Jag hade glömt bort hur otroligt små de kan vara!! Han får växa i kläderna han fick av oss :p



Förra veckan skrev vi alltså höstens första salstenta. Den handlade om dosräkning, receptskrivning och föreskrifter. Igår fick vi igen den - jag hade 100% rätt på båda delarna! Jippi! Nu närmar sig dock den stora tentan, så någon paus blev det inte.

Efter tentan satte jag igång att röja lägenheten, planera storhandling osv. För hela torsdagen gick bort iom att vi var på studiebesök på Astra Zeneca i Norrtälje. Mycket intressant! Vi fick föreläsningar och rundturer bland forskningsavdelningar och försöksdjur.



Vilket etiskt dilemma det är med försöksdjur! Djuren hade det ändå hyfsat och man klarar sig tydligen inte utan att testa på djur, men jag tyckte synd om hundarna som aldrig får gå ut.. och kaninerna som saknade strö och inte hade tillgång på hö - hur bra mår dom egentligen..?

Sen så var det helt stört att den allmänna uppfattningen inom läkemedelsbranchen är att djur inte kan känna smärta. Deras reaktion menar de är bara svar på nociceptiva stimuli. Bah! Så enligt dem kan man inte säga till en läkare att djur har ont, då får man mothugg. Det har jag svårt att tänka mig, eller är det bara för att jag är så insnöad inom djurvärlden?

När jag kom hem från en lång dag (bussen gick 6.30 och återkom 18.30) var det skönt att mötas av bilen med inte bara älskling, utan också min kära vän L! Hon har varit här ända sen dess till och med igår morse. Men vad vi hittade på får jag nog skriva i ett eget inlägg, annars kommer ingen orka läsa :p


Kommentarer
Postat av: lillasyster

angående djurförsök.. jag gjorde ett litet arbete om det på gymnasiet. läste i böcker och huuh - man gör verkligen hemska saker på djur.. folk kan vara grymma. Idag har vi en mer modern forskning och tekniska hjälpmedel, man borde inte behöva använda djurförsök nu längre. Blod och data osv borde vara bra nog.

2010-11-12 @ 15:51:02
Postat av: Sofie

lillasyster <- jo, även läkemedelsföretaget ville ju slippa djurförsöken, men faktum är att de är tvingade enligt lag, då det inte finns tillräckliga alternativ på vissa punkter. Ex. när det gäller fosterskador. Men de jobbar för att hitta andra möjligheter hela tiden, hoppas att man i framtiden KAN klara sig utan!!

2010-11-12 @ 18:22:49
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0