Sjukdomar överallt

Bara tentaplugg för min del för tillfället.

Speciell Sjukdomslära gäller det alltså, vilket innebär att vi ska kunna alla (viktiga) sjukdomar, i alla organ i hela kroppen, hos alla djurslag. Kunna beskriva orsak, uppkomst, hur sjukdomen fortskrider, symptom, makroskopiska och mikroskopiska förändringar i olika organ, till viss del behandling, eller dödsorsak.









Åh, vad mycket det är!! Det som känns mest stressande är att jag verkligen måste komma ihåg allting även efter tentan. Allt är ju så viktigt att kunna om jag ska bli en vettig veterinär. Det känns iaf faktiskt fortfarande som att jag kommer att klara tentan.

Trots att jag har de värsta delarna kvar att lära in: digestion, respiration, skelett och leder, och endokrina organ. Cirkulationen gjorde vi idag, glädjande nog gick det väldigt bra! Nu kan ni fråga mig allt om missbildningar i hjärtat och dess följder ;) Centrala nervsystemet som jag har hållit på med mest av alla känner jag mig dock långt ifrån klar med...

Nej, nu har jag haft min paus i form av Desperate. Är sjukt trött efter en lång dag med plugg så nu ska det bli skönt att få krypa isäng. Älskling var så snäll och kom hem med sushi idag så jag kunde ägna mig åt läsning istället för matlagning. Supergott var det dessutom!

Två dagar kvar nu... sedan fyra dagars ledighet, efter det en vecka på nya kursen, och sen är det PÅSKLOV!! :D


Kommentarer
Postat av: Linnea

klart du kommer att bli en bra veterinär, du kommer att klara det galant! Man kan inte komma ihåg alla sjukdomar...däremot så kommer dom att fastna då du börjar arbeta, då får du rutin... man kan inte allt då man är nyexaminerad!

2010-03-17 @ 10:31:38
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/
Postat av: Mormor Ulla

Hallå min kära.

Håller alla tummar för dig min kära vet-student. Ambition, motivation och lektion ska hjälpa dig fram till din efterlängtade slutexamination.

Ser fam emot påsken. Vi ses då.

Kram.

2010-03-17 @ 10:43:04
Postat av: Inger

Tur att din hjärna är i topptrim. Jag skulle aldrig kunna lära mig så mycket på kort tid. Vet du att arbetsminnet börjar dala efter 25-30 års åldern. För mig går det neråt och för dig går det uppåt!

2010-03-17 @ 16:11:19
Postat av: Sofie

Mormor <- Tack så mycket, motivationen finns verkligen där men orken tryter.. Jag längtar också till påsk!!



Inger <- Haha, jaså låter det så nu. Du som brukar säga att det alltid finns mer plats för information i hjärnan. Men det känns ju mer logiskt att minnet blir sämre med åldern. Fast jag pluggade tillsammans med en kille idag som överskridit den åldern och han verkade minnas allt som någonsin sagts på föreläsningarna. Det finns nog individuella skillnader :p

2010-03-17 @ 19:02:49
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0