Histologi-Sofie

Kanske blir mitt nya smeknamn framöver, vem vet. Jag SPIKADE nämligen histologitentan!!! 50 poäng av 50 max läste jag nyss i ett mail från min lärare. Jag måste erkänna att jag är ganska stolt över mig själv just nu! Histologi är nog min grej. Hoppas bara att det är skills som kan komma till användning i framtiden :p

Resten av tentan gick också bra, 47 poäng. Gränsen för godkänt låg på 32 poäng, så det var ju faktiskt bättre än bra! Skönt att kunna slappna av och veta att man tog sig igenom kursen med hedern i behåll. Nu kan jag ta nya tag mot Speciella Sjukdomsläran!

Om jag ska vara ärlig så har jag redan tjuvstartat, än fast jag är ledig. Räknade nämligen ut att om jag ska hinna läsa de 1100 sidorna i boken innan tentan (som är i mars) måste jag läsa 27 sidor om dagen. Det kommer ta enormt lång tid. Så jag läste kursbeskrivningen för att få lite mer kött på benen. Vad skådar då mitt öga?!

Jo att kursen innefattar 230 timmar egna litteraturstudier. Efter lite huvudräkning insåg jag att det innebär 6 timmar per dag. Hallå, hur har dem tänkt egentligen?? Vad jag vet så går vi skola i genomsnitt fem timmar om dagen. Sedan ska man hem och läsa i sex timmar till. Hur går det då ihop att programmet vi läser ska föreställa vara heltid, dvs 8 timmar per dag?! Jag bara undrar...




Slut på skolprat nu, tänkte berätta lite om vad vår lördag har inneburit. Vi klev nämligen upp efter sju imorse, åt frukost och såg lite tv innan vi åkte iväg till Norrtälje. T skulle köpa ett grenrör till sitt turbobygge. Han har redan ledsnat på sin isbil och ska sätta in en turbo för att minst dubbla antalet hästkrafter i Bmw:n. Håhåjaja..

Efter att affären smidigt hade avklarats, körde vi runt i omgivningarna för att hitta något fint ställe att rasta hunden på. Till slut kom vi till en vacker plats vid vattnet som jag tänkte fota lite på. Epoxy blev överlycklig - han hittade nämligen (vad han trodde var) en gigantisk gul boll! Som i verkligheten var en boj.

Men inte brydde han sig om det. Han kämpade och kämpade för att få loss "bollen". När vi efter en lång stund skulle gå tillbaka till bilen började Epoxy gny och grävde i en väldig fart, i ett sista försök att få med sig sin skatt. Han fick dock ge upp till slut.. Men numera har jag ju med mig min fina kamera överallt, så här kommer några bilder så ni själva får se hur kan jobbade på ;)


Kanske om jag puttar lite på den..

Kom igen nu bollen, lossna då..

ATTACK! Om jag inte får hem den hel så kanske i bitar iaf!
 
Vänta på mig husse, bollen är ju kvar! Jaja, kommer väl då..


Dagen fortsatte med lunch på MacDonalds i Norrtälje. Blä säger jag bara, gillar verkligen inte deras mat! Tacka vet jag Max :) Sen åkte vi tillbaka till Uppsala, och shoppade lite. Såhär i efterhand kan jag ju kalla det en spika-tentan-present - att jag inte visste resultatet just då är en annan femma :p 

Hursomhelst så köpte jag en extern hårddisk, med en TB i minne, dvs tusen GB. Kan verkligen behövas nu när det lär bli lite bilder från min nya kamera. Min dators minne var ju full redan när jag fick den, av en massa bra datorprogram (tack pappa). Så kvällen har ägnats åt sortering och överflyttning av bilder. Plus att vi har sett film och ätit fruktsallad. Och läst lite i boken har jag också hunnit med. 

Nej, nu måste jag isäng så jag orkar upp imorrn till kyrkan!


Kommentarer
Postat av: Mormor Ulla

Ja,ja. Histologi Sofie, vad säger man. Du fortsätter att imponera.Kämpaglöd och intelligens är orden när det gäller dig. Grattis!!!!

Vilka härliga bilder på vovven du har tagit,han är för kul.

Kramar till Dig och Din "turbo".

2010-01-17 @ 11:54:17
Postat av: lillsyrran

Grattis Sofie! du är för bra ;) skönt att du spikade det! Och roliga bilder på Epoxy, de fick mig att le stort! Kvaliteten på dina bilder är så bra.. Måste göra någoting åt min kamera.. om det nu går. hm. kram!!

2010-01-17 @ 13:41:14
Postat av: Sofie

Mormor <- Tack så mycket, det var fina ord du beskriver mig med! :) Ja Epoxy är i en klass för sig, sen så är det ju så mycket roligare att fota när bilderna blir bra :p Kramar tillbaka!



Lillasyster <- Tackar!! Haha, jag skrattade när jag såg honom live ;) Kvalitén beror på att det är en systemkamera. Du kan aldrig få till lika bra bilder med en digitalkamera i jämförelse med en system tror jag tyvärr.. Kram!

2010-01-17 @ 21:07:12
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: Dessan

Oj, vad många inlägg jag har missat! Men nu har jag läst ikapp! :) Himla roligt att du fick dig en systemkamera, låter som om du blev superduperglad :) Och många grattis till tentaresultaten :)

2010-01-18 @ 15:30:10
URL: http://deessant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0