Today's the Day

Nu är jag tillbaka igen, efter ett litet uppehåll på grund av tentaplugg. Ja igår pluggade jag såklart inte, men var så sjukt trött att jag bara låg apatisk i soffan hela kvällen. Idag är jag på topp igen!

Idag är också dagen då vårt nya liv börjar. I tentapluggsperioder är det kanske självklart att städningen hamnar lägre ned på prioriteringslistan. Men den här gången har lägenheten blivit extremt eftersatt, eftersom även T varit väldigt upptagen. Han har nämligen jobbat över eller i varje fall stannat kvar på jobbet i princip varenda kväll sedan påsklovet. Mycket jobb som lagts på hög såklart.

Hursomhelst ska vi nu prova ett nytt sätt att fördela städningen. Sedan sist jag berättade om detta har vi hållit oss till tjänster och gentjänster-metoden. Den funkar dock inte alls längre. Båda går bara och väntar på att den andra ska städa upp, och ingenting blir gjort. Nu har jag istället delat upp allt hushållsarbete så att vi båda har ett antal ansvarsområden. Tanken är att man ska bli lite mer mån om att hålla undan sina områden när man vet att det bara är en själv som ska städa. Och som alla vet är det enklare att städa lite och oftare :)

Självklart delade jag upp sysslorna på så sätt att båda får ansvar för det man ändå brukar göra mest. Jag tänkte sätta igång med mina områden ikväll, då T ändå skulle vara borta och se Speedway hela kvällen. Började med toaletten, men kom liksom aldrig längre. Tänkte att det var lika bra att göra det ordentligt från början så att det blev enklare att just hålla efter senare.

Jag rensade till och med i vattenlåset under handfatet! Sen jag tog ut alla grejor från toan och satte igång att skura allt kakel. Det vill säga både golv och väggar. Alla springor mellan kakelplattorna fick sig en omgång. Resultatet blev iaf riktigt bra, så nåde den som skitar ned vårt badrumsgolv nu! :p 



Imorrn ska jag fortsätta att städa sovrummet. Har redan hunnit städa klädgarderoben, så resten borde inte ta sådan lång tid. T lovade att han skulle börja med sina sysslor imorgon. Hoppas att detta nya sätt ska fungera! Om än inte för evigt, så kanske fram till sommaren i varje fall ;)


Kommentarer
Postat av: Mormor Ulla

Vilken underbar bild på dig i badrummet. Kan funka som reklam för "Gummiskrapan- my best friend".

Lycka till med städfördelningen. Toppen att hjälpas åt. Så kommer det nog att bli hos oss också när Rune blir friherre.

Kram.

2010-04-28 @ 10:47:40
Postat av: Sofie

Mormor <- Haha, tack ifall du verkligen menade det där ;) Ja, även om jag som idag till exempel slutar klockan tolv är det ju meningen att jag ska läsa på det vi har gått igenom under dagen. Tobias har väl haft lite svårt att förstå det, att jag också har en heltidssysselsättning, och därför tyckt ibland att jag kunnat städa när jag ändå varit hemma. Men nu med detta system hoppas jag att det blir ändring. Så länge mina områden är städade så kan jag ägna mig åt plugg istället :) Kram!

2010-04-28 @ 13:41:14
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0