Svar på tal

Fick en kommentar till ett inlägg av en anonym människa (ja väldigt modigt eller hur) om att jag som blivande veterinär borde förstå att hundar inte förstår vad vi säger utan allt bara handlar om inlärda beteenden.

Denna diskussion tycker jag är mycket intressant och jag vill gärna ta chansen att förklara hur jag ser på saken!

För det första så var meningen jag nämnde bara ett exempel, ingenting jag säger varenda dag, så NEJ min hund är inte "van" vid just denna mening. Däremot så vet han vad vissa ord betyder, till exempel "kom" och "sitt": dessa ord uppfattar han sedan ur den mening jag nu säger, och sätter ihop dem till vad han ska göra.

Precis som det faktum att han kan skilja på om jag säger: "kom och lägg dig" eller "gå bort och lägg dig". Mycket handlar förstås om vilket tonläge jag (eller min sambo för den delen) använder, och med vilket kroppsspråk. Men han vet också betydelsen av väldigt många ord

En sak du kanske inte har tänkt på är att det är precis samma sak för oss människor - hur skulle vi kunna förstå vad någon annan människa säger om vi aldrig har lärt oss språket? Det är också en inlärning. Skulle du kunna säga till mig att jag inte förstår, till exempel teckenspråk, bara för att jag har varit tvungen att gå kurser för att lära mig vad de olika tecknen betyder? Precis som du är så stensäker på att djur aldrig kan lära sig delar av vårt språk. Sedan om någon skulle lära mig helt fel betydelse på tecknen så skulle inte jag förstå vad någon annan sa på teckenspråk. Man kan bara förstå så mycket som man har lärt sig! Det gäller alla, överallt, och allt!

Språk är alltid en inlärning, även om det känns naturligt när man har fått lära sig det sedan man var liten. Skillnaden mellan människors inlärning och hundars inlärning är egentligen bara att vi gör det för att vi "måste", medan hundar gör det för beröm, godis eller lek.  




Det var det jag ville säga om språk. Sedan så håller jag inte alls med om att hundar inte kan tänka. Alla som tränar med klicker vet hur hundar reagerar när man ska lära in ett nytt moment. Momentet är alltså ingenting som hunden har gjort förut. Ändå så kan den på något sätt utföra precis man vill, helt på egen hand.

Som exempel: jag vill lära min hund att trycka nosen mot fjärrkontrollen till tv:n. Hunden har aldrig lärt sig att trycka nosen mot något annat och har heller aldrig lärt sig något som har med fjärrkontrollen att göra. Hunden har känt lukten av godis och vill gärna ha godis av mig.

Det enda jag behöver göra är att lägga ned fjärrkontrollen på golvet och vänta. Min hund kanske börjar med att sätta tassen på den. Belöning uteblir. Han kanske provar att ta upp den i munnen. Belöning uteblir. Nu när han har provat allt han har gjort innan - hur gör han för att lyckas göra rätt, att få godisen? 

Enligt mig så tänker han. Han MÅSTE ju tänka ett steg längre än han tidigare gjort, för att få den där godisen. Till sist trycker han faktiskt nosen mot kontrollen, jag klickar och han får sin belöning. På en gång förstår han att det var nostryckandet som var rätt alternativ. Han trycker nosen igen mot kontrollen och klicket och godiset kommer. Efter ett antal gånger så är hunden säker på vad den ska göra för att få godisen. Nästa gång han ser kontrollen så provar han inga andra sätt, utan börjar med nostryckningen.

Och ja, detta är NU ett inlärt beteende, men för att komma dit så måste hunden just tänka. Jag kan ge massor av andra exempel när just min hund på egen hand har fått räkna ut vad han ska göra..

Jag tycker att man gör ett stort misstag när man faktiskt nedvärderar sin hund genom att säga att den ingenting förstår. Om man ger sin hund en chans att visa hur mycket den faktiskt kan klara av, så blir hundägandet så mycket mer givande.

Det finns fortfarande kvar mycket av den gamla, hårda inlärningen. Att man trycker ned valpens rumpa och säger SITT. Trycker ned överkroppen och säger LIGG. Man låter inte hunden bli delaktig i sin egen inlärning, och hunden tillåts därmed inte heller att få känna glädje över att den har lyckats göra rätt. Såna personer som fortfarande sysslar med detta, vill säkert inte heller erkänna att hundar KAN tänka själva. Kanske min anonyma läsare är en av dem, vem vet...


Kommentarer
Postat av: Emelie

Väldigt bra inlägg! :)



Tänkte fråga om man kanske kunde få din mejladress och kanske fråga lite grann om hur utbildningen är och så? Jag har nämligen inte gett upp drömmen än om veterinäryrket. :)



Om du kommer ihåg så höll jag i agilityn i Storuman.



Vänliga hälsningar

Emelie

2009-10-23 @ 14:25:39
URL: http://sobels.blogg.se/
Postat av: Dessan

Vilket bra inlägg prodi =)

2009-10-24 @ 15:49:35
Postat av: Laura (känns det bättre nu med namn?))

ojojoj vad du förvrider saken.



1. Jag har aldrig skrivit att hundar inte kan tänka och att de inte förstår någonting så det har du tagit ur luften. Inte bra, så gör man inte. Jag har hållit på med hundar i hela mitt liv så jag vet hur de funkar.



2. Hundar jobbar för att få en uppgift i livet.



3. Vart har du fått ifrån att jag trycker på min valps rumpa för att få den att sitta?!. Du borde verkligen läsa på lite bättre nästa gång du ger svar på tal.



Så, det som jag egentligen vill ha skrivet är att behandla inte din hund som en människa.

(Och du borde verkligen inte förvrida saker på det sätt som du gör)



/Den anonyma

2009-10-25 @ 09:32:24
Postat av: Sofie

Hej Laura!

Nej, som sagt ville jag ta chansen att berätta om mina (något filosofiska) åsikter, allt var inte riktat mot dig så du behöver inte ta åt dig.



Även om jag har högre tankar om hundars förmågor än vissa andra, betyder det inte på långa vägar att jag jämställer dem med människor. Hundar är hundar och ska behandlas som det, och om du kände mig skulle du inte komma med sådana påståenden.



Du tar själv filosofin ett steg längre när du säger att "Hundar jobbar för att få en uppgift i livet". Att hundar skulle tänka så långsiktigt har jag svårt att tro, de är snarare experter på att leva i nuet. Men du har rätt till dina åsikter, precis som jag har rätt till mina. Om du inte gillar det jag skriver, behöver du inte läsa heller, så enkelt är det.

2009-10-26 @ 15:12:42
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0