Födelsedagspaltmiddag :)

Igår var det äntligen dags för min efterlängtade födelsedagspaltmiddag! Vännerna har tjatat sedan sist vi bjöd på palt, att vi skulle köra en favorit i repris. Tänkte nu inför min födelsedag att det var lika bra att slå två flugor i en smäll, och så fick det bli! :D
 
I måndags ägnade vi hela kvällen åt paltkokning, och förutom att jag hade god hjälp av T & V, kom även L hit och hjälpte till. E hade perfekt tajming och kom precis när vi var färdiga, och fick njuta av kaffe och Schwarzwaldtårta (min favvotårta) utan att behöva kladda ner sig ;) En trevlig kväll hade vi i alla fall!
 
Kände peppen hela dagen igår, kom hem efter fyra och skyndade mig städa undan härhemma och fixa färdigt mina två Banoffepajer, sen halv sju dök gästerna upp! Måste säga att det var god uppslutning, vi rymdes precis allihopa i vardagsrummet - 14 personer inklusive två barn ;). Saknade såklart de som inte kunde komma (lillasyster till exempel), men vi hade nog inte rymts fler i vår lilla lägenhet :p
 
 
Denna gången var det bara två personer som inte hade smakat palt förut (var många fler sist), och till min glädje tyckte allihopa även denna gång om palten och tog för sig mera :D Var dock inte så lätt att göra palt med en sån blöt potatis, den blev något lös om än god. J, som är från Umeå och en van paltkokerska, tipsade mig om att låta den malda potatisen rinna av i durkslag innan smeten blandas. Nåja, alla tyckte ändå att den var lyckad, och med tanke på att det bara var min andra gång jag gör palt så måste jag vara nöjd!
 
Fick en superfin orkidé, ett arrangemang med gröna växter, och en bok med Raw Food-recept - mycket bra! Sen har jag fått pengar direkt på kontot från mina föräldrar, mor- och farföräldrar, vilket jag önskade mig för att kunna gå mina veterinärkurser. Så nu blir det att betala kursräkningen, känns fantastiskt bra! :D
 
 
Avslutade kvällen med kaffe och banoffepaj, alla var såklart mätta efter palten, men lite paj slinker ju alltid ned ;) Ännu en mycket trevlig kväll - jag är så tacksam för alla fina människor jag har fått lärt känna under mina år här i Uppsala! Känns riktigt tråkigt att inte kunna träffa dem så ofta i fortsättningen, men jag vet att vi kommer se till att upprätthålla våra traditioner genom att ses någon gång per år i framtiden :)
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Vad hungrig jag blir nu:)

Svar: Mumsigt! :)
ofiie.blogg.se

2013-05-29 @ 16:37:59
Postat av: Syrran

Mm.. Ska minsann ge mig på denna paj jag med eller hoppas på att bli bjuden på, när jag kommer på besök kanske på torsdag;)

Svar: Tyvärr, den får du göra själv isåfall, jag äter bara sånt onyttigt när jag fyller år ;) Sen har jag inte tid att baka heller, schemat är fullspäckat fram tills jag åker hemåt, och om jag får någon tid över måste jag minsann hinna packa också! :p Ska bli roligt att du kommer hit i alla fall! Kram
ofiie.blogg.se

2013-06-03 @ 23:54:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0