Virus

Igår kväll när jag satt och skrev blogginlägg och fixade med bilder ringde älskling. Han bad mig gå in på en hemsida som en jobbarkompis tipsat honom om där man kan se tv-serier via datorn, eftersom jag pratat om att jag ville börja se nån ny serie.. Hinner knappt gå in på sidan och kolla lite, så dyker det upp en stor ruta med bilder från Polisstyrelsen där det står att jag har varit inne på en olaglig sida och datorn därför har blivit blockerad, och jag måste betala 1000 kr i böter inom 72 timmar för att datorn ska låsas upp, annars kommer brottmål att väckas. Hann bli riktigt förskräckt innan jag insåg att det var ett virus som tagit över datorn! Riktigt läskigt, och otroligt jobbigt att det händer på en lånad jobbdator... Dessutom gjorde det så att min jättelånga inlägg om helgen försvann, tråkigt! Ska se om jag orkar skriva ett nytt sen..
 
Läste på en massa om det så kallade Polisviruset, vilket är ett rätt vanligt virus som är spritt över världen och i detta fall anpassat till Sverige. Gjorde mitt bästa med att försöka ta kontrollen över datorn, då viruset hade låst allt utom möjligheten att logga ut/in samt stänga av och på datorn. Med lite hjälp av pappa tog jag mig till det felsäkra läget, men där tog det stopp eftersom jag behövde ett annat lösenord. Fick ringa veterinären och berätta om vad som hänt, sån tur att hon är en fantastiskt snäll människa så hon tog det bra :)
 
Så imorse 07.00 prick ringde jag DV:s IT-support och bad om hjälp. Han visste precis vad det gällde, men sa också att det kunde bli svårt att bli av med viruset via fjärrstyrning. Så jag låg kvar på sängen och läste den spännande boken mamma lånade ut till mig i söndags (Keplers Paganinikontraktet, oerhört spännande bok) samtidigt som jag bevakade datorn och startade om den när så behövdes. Halv tio fick jag dock lämna min postering för att följa med en veterinär på långstyrning.
 
Östersund är onekligen ett stort distrikt. Idag hade vi bara två resor, men körde 28 mil, ända upp mot Strömsund och de trakterna. Två kor med juverinflammationer på första gården, och en ko som jag snabbt diagnosticerade vänstersidig löpmagsomvridning på eftersom hon plingade så fint. Så vi fick kalla på förstärkning från grannarna, och ge oss på att rulla och pinna kon, första försöket blev halvdant, och kon plingade fortfarande när hon fick komma upp. Andra försöket kändes bättre, och det plingade inte mer efter det. 
 
Nu sitter jag här vid datorn, som fungerar igen turligt nog. Fick låna den ikväll igen trots missödet med viruset :) Känner mig sliten i kroppen efter korullningar och många mil i bilen. Ska strax ta en varm dusch, få bort kolukten och fundera över om jag orkar springa ikväll. Borde verkligen ta mig ut, eftersom jag inte sprang igår och förmodligen inte kommer springa imorrn eftersom jag ska på middagsdejt (om jag är tillbaka på kliniken i någorlunda bra tid). Veckan har ju faktiskt inte mer än 7 dagar, och tre löppass ska hinnas med enligt schemat. Bäst att skynda sig in i duschen nu! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0