Plugghelg

Den här helgen har mest blivit plugg, har hunnit med en massa grejor som har hängt över mig ett tag nu.. Dessa uppgifter är numera skrivna och inlämnade!
 
> Loggbok med fallbeskrivning och reflektioner från praktiken
> Loggbok om djurskydd och djuretik från praktiken
> Intyg gällande djurskydd
> Reflektioner kring yrkesförberedande moment inför gruppdiskussion
 
Plus att jag har gått genom vår grupps 36 sidor långa dokument med besättningsutredning av en grisgård vi har besökt, ändrat och lagt till delar av texten samt snyggat till formatet. Var ändå tvungen att gå genom det inför tentan i just besättningsutredning gris som vi har på torsdag, och jag kan bara inte undvika att hitta fel i texter som jag läser igenom. Tanken har faktiskt slagit mig, att jag skulle kunna extraknäcka som korrekturläsare, för mina ögon dras automatiskt till små felaktiga detaljer även när jag bara skummar igenom en text. Jaja, det var ett sidospår. Nu är det enda jag har kvar att göra en inlämningsuppgift som handlar om Aflatoxin, har iaf påbörjat uppgiften och letat några källor, så nu får det räcka ;)
 
I fredags hade vi förmodligen Produktionsdjursblockets bästa dag! Läraren hade varit och hämtat smågrisar åt oss som själva fick ta ansvar för att medicinera så att de blev ordentligt smärtlindrade och somnade fint. Sen var vi två och två per gris, och turades om att passa narkosen och att operera på dem. Det vi var tvungna att göra var att låtsas att de hade ett ljumskbråck, och därför kastrera dem via ljumsken och sy ihop inguinalkanalen. Pilligt var det att sy långt där nere i en hinna som knappt syntes! Jag & K var snabbare än alla andra, så vi skyndade oss att avliva vår gris - med hjärtstick, det vill säga att spruta in avlivningsvätska direkt i hjärtat. Jag blev så lycklig när jag lyckades på första försöket, utan att någon visade hur man gjorde, och trots att jag aldrig gjort det tidigare! Så nu kan jag det ^^.
 
Sen fick vi göra vad vi ville med grisen, vi valde att låtsas att det var en hund med magomvridning! K öppnade buken och satte hållsuturer i magsäcken, sen tog jag över och utförde en muscular incisional gastropexi, dvs. skar snitt in till muskellagret i magsäcken och bukväggen, och sydde ihop dem med varandra. Detta gör man för att undvika att magomvridningen sker igen (vilket är vanligt). Pilligt även det, men det var SÅ KUL!!! Sen hann vi sy ihop grisen också innan tiden tog slut. Ingen av de andra i gruppen hann göra något annat än ljumskbråcket, så lärarna var mäkta imponerade och ställde frågor om vad vi gjorde ;) Kirurgi alltså, jag gillar det!! Resten av dagen ägnade vi åt att färdigställa besättningsutredningen, det tog lång tid så jag var sen hem..
 
På kvällen blev jag överraskad med att vi var bortbjudna på middag till M & I, hade inte haft någon ström i mobilen så T hade inte kunnat ringa mig. Fick supergod fredagstacos, sen spelade vi kort och såg finalen av Gladiatorerna. Slutade dock med att jag var jättetrött efter den långa och krävande dagen, så jag blev väldigt grinig när jag förlorade stort i Plump. Hatar det där kortspelet! Var iaf skönt att lägga sig sen, somnade direkt jag stängde ögonen för ovanlighetens skull.
 
Vegetarisk lasagne på zucchiniplattor med fetaost och spenat (med mera)
 
Igår var höjdpunkten en mysig promenad med älskling på förmiddagen i det vackra vädret. Solen värmde så skönt att vi till och med satt på en mossig sten i skogen och njöt en stund! Sen åkte T på VM i Isracing och jag pluggade. Lagade min allra godaste lasagne till, för första gången på evigheter eftersom vi inte längre äter pasta - kom först nu på att jag kunde göra den med zucchiniplattor istället! Det blev supergott! Sen bakade jag tre sorters nyttigare godis inför påsken, "snickers" och två olika rawfoodbollar, en med hasselnötter, kokos och citron, och en med cashewnötter, kaffe och kakao. Det blev oväntat gott, hoppas min familj kommer vilja smaka!
 
Idag har jag varit hemma och pluggat medan T har varit på jobbet och grejat med bilen och annat. Ikväll ska vi se film, tvätta och städa. Och så ska jag laga en stor laddning med kycklinggryta så vi har matlådor i veckan. Blev en lugn hemmahelg med andra ord, precis vad jag behövde för att krya på mig inför påsken. När ska mitt huvud sluta kännas som om det tänker sprängas i bitar?!
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Ok vad mycket du har gjort! Vad kul att att det gick så bra med kirurgin, men varför dödar man smågrisar undrar jag? Är de försöksgrisar?
Den där lasagnen såg god ut. Vad bra med nyttigt godis! Vi försöker också vara nyttiga här:) jag gjorde en enklare typ i helgen med skivad zucchini.

Svar: Skolan har avtal med en grisbonde som säljer några grisar till oss istället för att föda upp dem till slakt. Så de ska dö hur som. Vi får inte träna på grisar som sen ska leva vidare. Jag tycker det är ett superbra moment som förbereder oss inför framtiden, vi får inte så många tillfällen att träna kirurgi i levande vävnad! Vad bra att ni också är nyttiga, då kan vi hjälpas åt att vara det i påsk ;-)
ofiie.blogg.se

2013-03-24 @ 22:13:49
Postat av: mormor Ulla

Oj, jag känner mig så onyttig att tårarna trillar;)
...men sjukt imponerad på fina snartfärdigaveterinären Soffisen. Tänk så lycklig djuren ska bli som hamnar under din skalpell.
Kram. Vi synes.

Svar: Säg inte sådär! Det är ju du som har inspirerat mig till att laga nyttigare mat från början! Men tack så mycket, lyckliga kanske de inte blir men förhoppningsvis friska! ;)
Kramar!
ofiie.blogg.se

2013-03-26 @ 19:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0