Historien om lilla kalven Sofie

Under min praktik hos Distriktsveterinärerna hade jag turen att få vara med om en hel massa olika spännande fall, förstod inte riktigt själv att allt jag gjorde under dessa två veckor var ovanligt att hinna med. Förrän en veterinär ärligt sa att hon var avundsjuk över allt jag fått göra, och att vissa står i kö i många år för att få vara med om till exempel att rulla och pinna en ko i fält. Ja, jag verkar visst dra till mig mycket fall när det gäller stordjur!
 
Ett av mina sista jourfall var dock det mest anmärkningsvärda, och något jag sent kommer att glömma (om någonsin). Det var en bonde som ringde om en förstakalvare som hade legat länge, och som det "putade ut där bak" på. Då det gäller köttdjur som gått med tjur under flera månader, så vet man inte riktigt när de ska kalva. Vi åkte dit, och bara resan dit var spännande. Det tog nästan en timmes bilkörning, varav vissa sträckor gick på isväg. Det var en ny upplevelse för mig! Lite läskigt var det faktiskt, man fick bara köra 30 km/h för att isen skulle hinna anpassa sig.. Och guppigt var det, "som om det skulle ha frusit mitt i en våg", som veterinären uttryckte det :)
 
 
Väl framme vid den fina ladugården fick jag undersöka kon, hon såg ut att vara i slutet av dräktigheten, och vid rektalisering kände jag två klövar som låg och buffade väldigt långt ut. Kalven ville ut!! Livmodern var inte omvriden, men cervix var helt stängd. Vi höll på länge och väl med att försöka få henne att öppna sig, med läkemedel, med fingrarna och allt vi kunde komma på. Ingenting hände! Vi funderade fram och tillbaka, försökte få henne att ställa sig upp, men till sist insåg vi faktum: kon öppnades inte trots att kalven var färdig och ville komma ut, kon kunde inte stå upp vilket uteslöt kejsarsnitt, kon hade legat så länge att det var uteslutet att lämna kvar henne och avvakta om hon skulle öppna sig - risken var då att både ko och kalv skulle dö. Det enda raka var att avliva kon och därefter snabbt skära ut kalven och försöka rädda den! Ett svårt beslut att ta, men som bönderna också tyckte var det bästa. Undrade först lite om jag skulle klara av någonting sådant, men sen tänkte jag att det är bara att göra det.
 
Vi gick igenom proceduren ett antal gånger tills alla var säkra på vad som skulle hända, och sen gjorde vi det! Vilken grej alltså, det var läskigt såklart men vi var så fokuserade på att rädda kalven. Det var lite svårt att få ut kalven eftersom den låg inne i bäckenhålan, men veterinären fick till slut tag i framben och huvud. Kalven var helt färdigbakad, men åh så trött! Hon hade ju legat där och buffat så länge, så all energi var slut. Vi gnuggade henne torr, länge och väl, försökte suga ut en massa fostervatten som hamnat i luftvägarna, och försökte få henne att vakna till. Jag vet inte hur länge vi höll på, hon blev sakta lite piggare, men ville bara sova.. Ingen sugreflex hade hon, så vi fick sonda i henne råmjölk från en annan ko. Till sist kände vi att det inte var så mycket vi kunde göra mer, förutom att hålla henne varm.  
 
 
Bonden bestämde att lilla kvigkalven skulle bli deras maskot, och de döpte henne till Sofie efter mig eftersom att jag höll på att gå åt när vi skulle försöka få upp kon. För att göra en lång historia kort så blev jag stångad av henne, det gick bra men kunde ha gått illa.. Så nu har bonden en riktig rövarhistoria att berätta, och jag kommer ha en plats i historien, lite lustigt att tänka så faktiskt. Ännu lustigare var det att M:s sambo hade fått höra den historien redan i lördags, så ryktet sprids visst snabbt :p Förhoppningsvis kommer lilla Sofie att kunna växa upp och bli en fin ko, det får framtiden utvisa. Jag blev i alla fall väldigt lycklig när jag morgonen efter fick höra att hon hade varit uppe och diat! Hoppet lever :)
  

Kommentarer
Postat av: mormor Ulla

Vilken söt historia.
Angående påsken: Åker ni direkt till fjällen eller gör ni en mellanlandning här? Kommer ni att stanna hela vecka 14 i fjällen/hemtrakterna.
Vi drar nog mot fjällen på långfredagen.
Kramis.

Svar: Vi kommer att åka direkt till fjällen om det inte är alltför sent och vi är trötta när vi kommer till Storuman, i så fall sover vi där och åker direkt på morgonen. Sen stannar vi kanske till mitten av veckan, beroende på väder och hur det känns kan vi stannan längre eller kortare :) Ska hinna träffa Tobias familj nån gång också bara :) Åker tillbaka på söndagen den 7e! Hur länge stannar ni i fjällen? Vi får ju se till att hänga med er någon dag också ;) Kram
ofiie.blogg.se

2013-03-22 @ 11:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0