Prommis med apporteringträning

Gick inte riktigt enligt min plan idag då jag fick ont i magen igen när jag städade. Lyckades dock härda ut och tro't eller ej, men det gick faktiskt över emellanåt! Så jag hann plocka undan, dammtorka och dammsuga, innan älskling kom hem. Han satte igång att diska medan jag bäddade rent i sängen, städade toan, och torkade golven. Så nu är lägenheten ren och fräsch igen, får se hur länge det håller bara ^^
 
Lagade en sen lunch efter att allt var färdigt, gjorde en vitkålsgratäng med sambal och curry - det blev riktigt gott! Och stekte ägg till. Så det blir ingen middag ikväll tror jag, utan något sorts kvällsfika istället.. Sen begav vi oss ut på en långprommis med hunden, där vi tog med en dummy för att träna lite apportering. Epoxy blev såå glad! :D Han sprang jättefort, hoppade jättehögt och sökte dummyn med hjärtans lust. Det enda negativa var att han fortfarande är hård i munnen på dummyn, han som var såå mjuk tidigare och apporterade fåglar utan problem. Nåja, precis som med spårningen är det viktigast att han har roligt, och det hade han ännu en gång! :)
 
Nu ska jag fortsätta se sista Star Warsfilmen, äta glass och ta fram stickningen. Myspys! Hoppas ni har en trevlig lördagkväll!
 
Vitkålsgratäng med sambal oelek och stekta ägg 
 
Uppdatering
På förfrågan kommer här en förklaring hur jag gjorde vitkålsgratängen. Som ni kanske har märkt är jag inte så strikt med recept, letar lite inspiration på nätet och sen skapar jag något eget som jag tror kommer bli gott. Så några exakta angivelser får ni tyvärr inte :p
 
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka en gul lök och två vitlöksklyftor, bryn i stekpanna. Häll på två teskedar sambal oelek och krydda med lite salt, svartpeppar och curry. Strimla vitkål, ca 1/3 huvud, och bryn tillsammans med löken. Häll över någon deciliter grädde och låt koka några minuter. Till sist, häll över alltihopa i en ugnssäker form, strö över lite riven ost och sätt in i ugnen ca 20 minuter tills gratängen fått fin färg. Väldigt gott tillbehör som säkert passar till en massa annat också :) 
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Är det gott med bitkålsgratäng? Hur gör man det egentligen undrar jag.

Svar: Supergott! Har uppdaterat inlägget med ett "recept" nu ;)
ofiie.blogg.se

2013-04-21 @ 07:22:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0