Trött tjej

Skönt med helg! Nu är jag riktigt slut på, lyckades härda ut de sista dagarna på ambulansen och fick dessutom göra några nya saker!

Igår åkte vi på ett akutfall, en ko som fastnat i inredningen och fått ett djupt sår på ena sittknölen. Jag fick ge kon lugnande, tvätta ur såret och sedan (efter lokalbedövning) skära ett nytt hål längst ned i sårhålan för att kunna dra igenom en dränageslang i hela såret. Slangen sydde jag sedan fast i huden. Detta gör man för att se till att såret hålls öppet och läker inifrån istället för att bakterier stängs inne och bildar en böld. Såret ska spolas ur helst två gånger om dagen, och sen tas slangen bort om ca två veckor. Vävnaden var väldigt trasig och smutsig, vilket var anledningen till att vi inte ville sy igen såret.

Detta var första gången jag sydde i ett levande djur!! Vad kul det var!! :-D Jag älskar sår, tycker om när man får laga djuren så det syns vad man har gjort - inre sjukdomar har jag däremot väldigt svårt för..

Nu är jag väldigt trött efter den här veckan. Imorrn ska jag vila kroppen och bara använda hjärnan! Ska följa med T på jobbet, han ska sätta i turbomotorn han byggt i driftingbilen så jag blir där hela dagen. Tänkte få en massa plugg gjort! Perfekt ställe för det, ett bättre skrivbord än vad vi har hemma, och så en kaffemaskin precis bredvid! Och te såklart :-)

Dags för sängen nu, behöver all sömn jag kan få känns det som..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0