Sparvhök

I slutet av sommaren hände det mig något märkligt. Jag fick en sparvhök! Den hade flugit in i ett fönster i kyrkan i byn och sedan legat kvar nere på marken i regnet. En polsk familj som bodde där för tillfället, kom med rovfågeln till mina farföräladrar som vidarebefordrade dem till mig, i egenskap av veterinärstudent.

Fågeln var kall och hårt invirad i en blöt handduk; den hade svårt att andas så jag fick skynda mig att ta ett nytt grepp om den - fåglar kan nämligen kvävas ganska snabbt om man håller dem runt bröstkorgen! Jag lyckades dock få dess långa klor inkörda i handleden när jag bytte handgrepp, inte så kul men höken kunde iaf börja andas ordentligt.


För att göra en lång historia kort lade jag in fågeln i en bur med tidningspapper i botten och med en handduk över. Farmor och farfar fick hålla ett öga på fågeln då jag åkte tillbaka till jobbet. Själv trodde jag faktiskt att den skulle dö under natten, med tanke på hur slö den var. Den piggade dock på sig till dagen efter!

Farfar tog kontakt med en djurpark i närheten, som gärna ville ta hand om sparvhöken, så han lämnade in den där. Några dagar senare levde den iaf fortfarande och hade ätit lite mat. Jag vet inte hur det är med den nu, men jag håller alla tummar om att det gick vägen! :)
 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Härligt med alla dina uppdateringar, jag läser faktiskt och det är så kul! Vilken fin sparvhök! Händer mycket spännande när man är veterinärstudent, man skulle nästan bli det själv... ;) jag är så oerhört stolt över dig, du är så duktig som spikar dina tentor och pluggar/jobbar hårt. Snart vill jag hälsa på och äta din goda mat och så måste du komma över till oss för en paus o vardagen. Spela boule eller monopol, din dåliga förlorare till syster äger nämligen ett eget monopol-spel nu! Ha ha. Kram!

Svar: Vad roligt att höra! Hihi, ja kanske det.. men jag tror nog det är bättre om du hittar det yrke som passar just dig perfekt! Det är klart att du ska hälsa på, jag har tänkt på dig och att vi borde ses snart. Vi får planera in någon helg, vi har inte så mycket planerat så du får säga när det passar dig! ;) Kramar
ofiie.blogg.se

2012-09-21 @ 07:29:41
Postat av: mormor Ulla

Häftigt mad sparvhöken. Häftigt med de kunskaper som du lärt om djur.Häftigt att du snart är klar med dina veterinärstudier. Häftigt att du orkat att plugga dessa år.Häftigt att dina drömmar du haft sedan 6års ålder snart slår in.Häftigt om jag får uppleva din examen. Häftig,hård kram från din stolta mormor.

Svar: Jadu, det är häftigt alltihopa när man tänker efter faktiskt!! Klart du ska uppleva min examen, du är ju bjuden redan nu i förväg vet du väl! ;) Tack igen för brevet jag fick! Kram kram!
ofiie.blogg.se

2012-09-21 @ 22:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0