Paintball SM

I helgen hölls Sveriges första SM i Paintball här i Uppsala. Jag & T skulle egentligen vara på en dragracingutställning på Gränby Ishall eftersom vi fått VIP-biljetter dit. Men det var riktigt dålig uppslutning där och själva arrangemanget hade mycket kvar att önska.

Så vi var på väg hem efter bara en timmes biltittande, när jag lyckades övertala älskling att vi skulle svänga in till paintballklubben istället. En omväg senare var vi där - och vi blev inte besvikna! Mycket folk, och en spännande sport att titta på. Lite färgstänk fick vi på oss trots att vi stod en bra bit ifrån, så bilderna jag tog blev inte så värst bra på grund av både nätet och avståndet (skulle inte tacka nej till ett teleobjektiv).. Men självklart ska ni få se några iaf! ;)

För den som undrar hur sporten går till kan jag berätta lite snabbt, så långt jag förstod iaf. Man möts mot varandra i två lag med fem personer i varje. Lagen börjar från varsin sida av spelplanen, som innehåller en massa uppblåsbara skydd. Sedan är det bara att skjuta så mycket som möjligt för att försöka träffa motståndarna med sina paintballs. Vinnande lag är det som först tar sig över till andra sidan utan att själva "markeras", dvs träffas av en färgboll.

En hel hög med domare finns ute på planen för att hela tiden kontrollera ifall spelarna blivit markerade (utan att märka det själva), och isf ta dem ur spel. De kontrollerar såklart väldigt noggrannt även efter att en spelare tagit sig över till motståndarnas sida, att han eller hon inte blivit träffad, samt att markören (dvs. paintballpistolen) följer reglerna. Om allt ser bra ut får det laget en poäng. Först till fem poäng inom 15 minuter vinner matchen!

Då sporten inte är så jättestor i Sverige hade man valt att bjuda in några lag från andra länder, för att tävlingen skulle hålla tillräckligt hög klass. Tävlade gjorde lagen antingen i Open, Division 1, 2 eller 3. Det finns ingen uppdelning mellan tjejer och killar, utan de tävlar mot varandra på samma villkor.

Självklart har de tävlande en massa skydd på sig, för bollarna ger riktiga blåmärken. Så de ser rätt speciella ut, spelarna. Som farliga aliens. Måste jag säga att jag drömde om konstiga gubbar inatt?


Ett lag väntar på att få börja spela - lagledaren står bakom och skriker uppmuntrande ord

Full fart ut är det som gäller när startsignalen går

En stilstudie i paintball-skjutande med samtidigt gömmande

Syns inte - finns inte?

Man måste springa i flygande fläng för att undvika att markeras

Fotografer och domare, mitt uppe i eldstriden

Taktiksnack mellan utomjordingarna?

"One man down, one left to go"

Äntligen i mål - men vad letar domarna efter?

Grundlig kontroll av domaren!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0