Hundträningsstart

I helgen har vi verkligen startat upp hundträningen inför våren. Me like!

Både lördag- och söndagmorgon traskade jag ut efter frukost för att lägga årets första spår. Snön börjar smälta på vissa ställen så jag kunde inte låta bli! Kan tala om att Epoxy blev TOKIG när han såg mig gå ut genom dörren med spårväskan! På ett glatt sätt :p

Igår lades spåret på en sandig fotbollsplan utanför en skola. Inte alls det lättaste underlaget, då han mest är van vid skogsmark. Dessutom hade förstås massor av fötter trampat där. Plus att det blåste en hel del. Trots allt gick spårandet över våra förväntningar!

Imorse la jag istället spår på de gräsplättar som tinat fram inatt då det regnade här i Uppsala. När hela spåret var lagt, kom en hel drös med ungar och skulle leka precis i samma skogsområde som slutapporten låg i. Sa till T när han kom ut med hunden att vi inte kunde hoppas på alltför mycket.


Gammalt kort på Epoxy efter ett spår. Ska ta nya nästa gång, jag lovar ;)

Epoxy tog upp spåret väldigt fint, och spårade lugnare och noggrannare än vanligt. Gick rakt på pinnarna. När han plockade upp näst sista pinnen, som låg bredvid en gångväg, kom två lösa hundar springandes. T satt Epoxy och väntade på att hundarna skulle passera. De gick istället rakt in i skogen, precis där jag hade lagt spåret (!).

T skickade hunden på spåret igen, men då dök det upp en till hund, precis framför näsan på Epoxy. En labrador, som blir helt tokig vid åsynen av vår hund, och sliter och drar i kopplet fram till honom. Den stora chocken var dock att Epoxy, trots allt detta stohej, helt koncentrerat fortsatte spåra. Han snurrade runt lite, men hittade rätt fram till slutapporten - trots att tre hundar och två män korsat spåret. Helt otroligt!!! Jag bara gapade.. Om inte förr så är det nu helt klart att han VERKLIGEN älskar att spåra!!

Förutom spårningen har vi tränat lite apportering. Det går faktiskt framåt. Kanske kan han komma tillbaka till sitt gamla jag?! :) Själv har jag spelat på mitt piano för första gången på ett och ett halvt år. Hela min högerarm värker! Tänkte inte riktigt på att värma upp :p Förutom hundträning och pianospelande har jag mest legat och läst statistik.. Förkylningen har drabbat mig ordentligt. Hoppas det hinner gå över innan torsdag...



Kommentarer
Postat av: Anonym

I sommar fixar vi apell och Lp1 =D

2010-03-28 @ 21:33:11
Postat av: Sofie

Det vore suveränt bra! Dags att visa lite resultat av all träning ;)

2010-03-28 @ 22:22:39
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: Linnea

Lyx att gräsmattorna har börjat komma fram, här har vi fått ytterligare 15cm snö... suck!

2010-03-29 @ 10:01:20
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0