Canis familiaris

Latin för tamhund om ni inte visste det ;)

Vår kära jycke är ju en stor del av vårt liv som ni alla säkert vet. Nu den närmsta tiden har vi en hel del planerat i hundväg, and I love it!

Jag berättade ju att Epoxy blivit halt i söndags. Gissade att han pga smärtan börjat slicka och bita på tassen, och i den fuktiga varma miljön har sedan hudens jästsvampar börjat växa till, vilket ger en svampinfektion. Vi har Fungiral, ett schampo mot svamp, hemma sedan en feldiagnosticering (grr..) så jag använde det en gång om dagen, torkade ordentligt torrt och så fick han gå med hund-strumpa inne & ute för att undvika slickadet. Dessutom klippte jag bort så mycket päls jag bara kunde mellan trampdynorna för att få det luftigare.

Natten till torsdag hade T glömt sätta på en strumpa och jag blev så rädd att Epoxy skulle ha slickat på tassen hela natten. Undersökte den ordentligt ute i solljuset - och till min stora lycka så var tassen helt torr och fin, rodnaden och svullnaden var i princip borta! Hältan likaså :D

Så på kvällen kunde vi med gott samvete åka på den sista agilityträningen utomhus för denna höst. Det gick verkligen superbra! Tobias har verkligen utvecklats i sin roll som förare på banan. Han är så duktig! Och när T kan - ja då kan Epoxy med. Hos honom har det aldrig funnits några betänkligheter när det gäller några hinder eller så. Så nu när T kan är det fantastiskt kul att se dem röja på agilitybanan! :D

Det enda stoppet blev vid slalomen. Hunden sprang rakt in i pinnarna, gång på gång! Tillslut insåg vi att han inte såg dem ordentligt, på grund av att belysningen lyste rakt mot honom. T tyckte ändå att slalomen inte satt tillräckligt bra, och därför ville han inte ställa upp i klubbmästerskapet nästa vecka. Efter lite tjat från min sida gick han dock med på att träna på slalom fram tills tävlingen, och om det går bra så ställer han upp! Yey! ;)

Imorgon ska vi åka ut till Fjällnora (där vi åkte långfärdsskridskor i vintras) och titta på ett Working Test som Flatcoated Retrieverklubben anordnar. En sån tur att T gick in på djuraffären på centrum efter jobbet och frågade efter hundtäcken. När han svarade på frågan om vilken ras han hade, så frågade butiksbiträdet om vi skulle på evenemanget som FRK ordnade här i Uppsala i helgen. När T kom hem och berättade detta gick jag in på deras hemsida och såg vad det var. Working Test är en inofficiell provform där man vill testa retrievrarnas apporteringsanlag, med hjälp av tidigare nämnda dummies. Det ska verkligen bli spännande!

Sen så kunde jag också läsa på hemsidan att Flatklubben håller utställning den sista oktober och anmälningsdatum har inte gått ut än! Ikväll har vi faktiskt klippt & friserat Epoxy - har på mig en vecka nu att fundera på ifall vi vill ställa upp! :D

Om två helger är det dags för tävling i lydnadsklass 1, för andra gången. I sommar gick det ju inget vidare, eller ja, han gjorde ju allt han skulle utom att han av nån anledning satte sig på läggandet. Han var helt enkelt inte tillräckligt motiverad. Nu hoppas vi på en etta! :)


Såhär peppad var Epoxy på lydnadstävlingen i somras :(


Till sist så har vi ringt och frågat var vår anmälan till viltspårsprovet har hamnat. Tydligen så är det vidarebefordrat till en domare, som alltså inte har fått tummen ur att ringa oss än. De skulle iaf maila och skynda på domaren, så nu kanske det blir ett prov i viltspår snart också! ;)

Som ni förstår är det mycket tid som går till hunden, men det är så sjukt kul och ett stort intresse för oss så det spelar ingen roll! We like :)



Kommentarer
Postat av: Inger

Det är roligt att du skriver så ofta i bloggen. Då vet ju vi här hemma hur ni har det. Vi har det bra också! Pappa bygger på stugan och jag har gått en promenad med mormmor. Sen är det diverse hemmastök.

2009-10-10 @ 16:53:30
Postat av: Sofie

Inger <- Vad kul att höra att mitt bloggande är uppskattat! Det gör ju att man får en anledning att uppdatera oftare :)



Roligt att höra också att det går framåt med stugan. Längtar tills jag får komma hem och se på underverket ;)

2009-10-10 @ 20:59:01
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0