Hunddrömmar

Vi har en dröm, Tobias och jag. Om att skaffa en till hund. Det har vi iofs haft ända sedan vi skaffade Epoxy, men vissa dagar pratar vi mer om det än andra. Imorse när jag cyklade till skolan såg jag två flattar som lekte tillsammans. De såg så fina och lyckliga ut ihop. När de upptäckte att deras matte gick iväg, skyndade de efter henne - sida vid sida hållandes samma leksak. Just då önskade jag att det var Epoxy som hade en sådan fin vän. 

Det märks att han saknar att umgås med andra hundar. Hemma i Storuman hade han ju ett antal hundkompisar som han träffade flera gånger i veckan. Den tiden brydde han sig inte om andra okända hundar nämnvärt - han kunde till och med vara lös utanför lägenheten utan att springa fram till förbigående hundar. Idag reagerar han mycket starkare varje gång han ser en hund. Nog för att det kanske har sina andra orsaker också, men det beror nog mycket på att han inte har träffat någon annan hund på väldigt länge nu. 

Vi pratade om fördelar respektive nackdelar med att skaffa en till hund:

+ Epoxy får en vän och slipper vara ensam
+ Jag och T kan träna hund samtidigt
+ Två hundar kan leka bort energi tillsammans
+ Lättare att lämna dem tillsammans i skolans hundgård

- Epoxy får kanske inte lika mycket tid
- Dubbla kostnader (en till allergihund blir svårt att ha råd med)
- Svårare att få hundvakt
- Mindre lugnt inomhus
- Två hundar är svårare att hantera än en

Som med allt annat för en till hund med sig både bra och mindre bra saker. Det vi varje gång kommer fram till är att vi ska vänta med att skaffa en till hund. Vänta tills Epoxy har vuxit till sig (och förhoppningsvis gått tillbaka till sitt lugnare jag). Vänta tills vi har kommit någon vart med Epoxys träning, ett par meriter skulle inte sitta helt fel. Och viktigast av allt - vänta tills vi har fått bukt med hans allergi och fått ned våra veterinärkostnader, som just nu är omänskligt dyra.

En sak är vi säkra på iaf - en hane ska det bli, med namnet Colin! Av två anledningar - någon som kan gissa båda? ;D



Till sist vill jag bara tacka för de fina kommentarerna i förra inlägget:

Linnea - Tack vad snäll du är! Jag hoppas verkligen det går vägen den här gången också :)

Inger - Jag drack faktiskt en kopp te igårkväll, och filten är med varje kväll i soffan ;) Men jag saknar verkligen dina förhör! Tobias har försökt hjälpa mig men det blir aldrig samma sak..

Lillasyster - Jag saknar dig med! Haha, nej jag tror faktiskt inte han kommer att bli någon fjortis. Och ja, jag försöker tänka på hur tur jag har som förverkligar min dröm, men det är lite svårt när skolan känns tung.. Men I will survive!


Kommentarer
Postat av: Inger

Här kommer ett tips på en lämplig hund:)

http://www.youtube.com/watch?v=Gw85SGlIo8Y&eurl=http://www.hundcenter.eu/filmklipp.asp

2009-03-14 @ 14:38:07
Postat av: Linnea

ja, det är mycket att ta hänsyn till att skaffa en andra hund... Vi har också varit i samma sits som er och velat ha en till. Men vi kom fram till att det duger bra med en hund :) Hon har ju trots allt mycker hundkompisar att busa med! Samt att vi inte vill köra buss om de blir barn i framtiden :P Hehe! Men det skulle vara kul med två! :)

2009-03-14 @ 14:50:28
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/
Postat av: Lillasyster

HAHA jag skrattar!! mammas tips om lämplig hund.. kan inte tänka mig epoxy gå brevid en sån liten pyttehund :D men riktigt söt var den! :) Tror nog att epoxy skulle gilla en lekkamrat/lillebror, så utåtriktad som han är.



Men, en fråga, du kan ju svara i kommentarsfältet så kollar jag sen, ska du åka hem till Gunnarn under lovet eller? För mamma frågade mig om jag kan vara hundvakt och det är inga problem, ska åka bil så tänkte om vi ska hämta epoxy eller om du kör t gunnarn? :) Kram!

2009-03-15 @ 17:09:23
Postat av: Sofie

Haha nä det är inte riktigt vår smak ;p



Jo jag ska flyga upp. Hämta Epoxy var? Jag hoppades ni kunde ha honom i bilen från Uppsala till Gunnarn men mamma sa att ni skulle ha hyrbil?! Eller hur blev det? Vore superbra, för annars måste vi köpa en flygbur för flera tusen..

2009-03-15 @ 19:45:30
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: Dessan

Jag har som lite samma problem... Funderar på å skaffa en kompis till Kitty, men vi får se hur det bli med det. Nu till sommaren kommer hon ju ha Tina hela sommarn, så de beslutet får vänta en liten stund (:

2009-03-16 @ 20:10:48
URL: http://deessant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0