Regnbågshjärta?

Var så vansinnigt trött igår att jag inte orkade uppdatera.. Kom hem vid fem, lagade mat och diskade men orkade inte ens äta middagen.. Hade ju tänkt vara duktig och plugga men det GÅR inte!! Är verkligen påfrestande att vara koncentrerad från åtta till halv fem. Såg iaf Rookie Vets på tv på kvällen, kanske det kan räknas som YF? ;p

Idag har jag dissekerat hela eftermiddagen med min nya basgrupp. Och det känns riktigt bra faktiskt! Skrattade i princip hela tiden, och det är ju inte så lite med tanke på vad vi gjorde ;p Samtidigt som vi hade väldigt kul var vi väldigt duktiga, dessutom var det ju såå mycket enklare att kunna urskilja olika strukturer i större djur. Inte konstigt att jag hade svårt att se hjärtats delar när en minks hjärta är typ fyra cm. Hästhjärtat vi hade idag kunde man sticka in hela armen genom aorta eller vena cava ifall man kände för det. Vilket iofs jag inte gjorde, hjärtat var inte direkt fräscht, luktade vääldigt skumt och var inte ljust röd utan snarare mörklila med inslag av brunt, gult och grönt. Som kursare E uttryckte sig: Hjärtat är ju regnbågsfärgat! Vi hade alla möjliga teorier på hur det kunde ha fått sån underlig färg. Jag visste ju att hemoglobinet kan färga hjärtat mörkare, men grönt?! Till slut fick vi höra av läraren att hjärtat blir så under slakten, då hästarna är sövda i tolv timmar. Men då är ju den stora frågan - hur är det med långa operationer? Vet ju att människor kan gå genom så långa operationer. Mår hjärtat dåligt då? Hmm får ta reda på med om det.. Hur som var hjärtat väldigt äckligt och jag höll mig en bit ifrån. Särskilt som det hade en tendens att skvätta koagel runt sig :p Vid halv fyra hade vi gått igenom det vi skulle och jag kände mig väldigt nöjd så jag kunde cykla hem tidigare. Lyx!

Nu ska jag äta lite mat, sen hoppas jag att jag ska ha nån ork kvar för att läsa en stund i kompendiena vi fått ut om detta avsittet av kursen. Tillsammans är de lika långa som en hel roman, dock inte lika lättlästa kan jag lova.
 
See you later!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0