Jämtländska delikatesser

I torsdags kväll, efter att ha försökt komma tillbaka till kliniken i tid både tisdag och onsdag, var det äntligen dags att få träffa min vän M som bor i Östersund! Vi gick ned på stan och valde att äta middag på en mysig restaurang som serverar mat från Jämtland, vilket var precis vad jag hade längtat efter att få smaka på.
 
Till förrätt fick vi dela på ett stort fat med en massa lokala delikatesser - det var älgsalami, renhjärta, rensalami, brieost, grönmögelost, rödingröra, västerbottensostpesto, oströra, syltade kantareller, och så små söta knäckebröd som smakade som Finncrisp. Supergott verkligen! Rödingröran var min absoluta favorit, den smakade otroligt gott :)
 
Till huvudrätt tog vi båda renkalvinnanlår med råraka, citronfrästa grönsaker och friterad sötpotatis. Det var också supergott, köttet var helt perfekt tillagat :) Och sen kunde vi inte hålla oss från att ta en efterrrätt också, för mig blev det hjortronpaj med yoghurtglass med punchsmak. Mmm.. Crème bruléen med kanelfrästa äppelskivor var också väldigt god enligt M. Det var faktiskt den godaste middagen jag ätit på mycket länge! Kom dock på först när efterrätten kom in att jag kanske borde ha fotat ;) Ursäkta den dåliga kvalitén, min mobilkamera är inte den bästa..
 
 
Sen att jag hade fantastiskt trevligt sällskap gjorde såklart att kvällen blev otroligt lyckad ;) Vi hade verkligen mycket att prata om, särskilt eftersom M jobbar som djursjukvårdare här i Östersund. Passade på att förhöra mig om hur de har det på kliniken, eftersom jag verkligen har kommit att tycka om denna stad och faktiskt kan tänka mig att flytta hit! Så då är det ju bra att ha lite inside information ;)
 
Något jag absolut inte kommer att glömma är hennes löfte om att få följa med upp till Helags fjällstation en weekend i höst - passar perfekt eftersom jag skriver examensarbetet då! Hennes sambo jobbar däruppe, och då skulle vi  (jag och T) få se hur han har det, och så det bästa av allt, vara med på renavskiljningen och kalvmärkningen! Har länge haft en dröm om att få se detta, eftersom jag älskar renar. Det skulle vara så häftigt!! :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0