Trerättersmiddag

Igår kväll hade vi bjudit hit våra vänner L och E på finmiddag, det blev en fantastisk kväll som jag är säker på att vi kommer att minnas länge!
 
På dagen gick vi på prommis med hunden och jag fick se Tobias nya garage för första gången, det ligger alltså på gångavstånd från oss och är alldeles perfekt till att hålla på med veteranskotrar i! Någon bil ryms det däremot inte där, men om jag ska vara ärlig känns det ganska skönt att han har skiftat sitt motorintresse mot skotrar numera. Bilar tar ju så fruktansvärt mycket plats, och dyrt är det! Nåja, nu var det inte det jag skulle berätta om egentligen..
 
På eftermiddagen satte vi igång med förberedelserna inför middagen, men jag fattar inte vart tiden tog vägen för plötsligt var det bara en timme kvar innan de skulle komma och vi hade inte hunnit någonvart :p På något sätt lyckades vi ändå få ihop en trerättersmiddag!
 
Till förrätt serverade vi en av våra favoriter, nämligen Grön ärtsoppa. Vilken fantastisk soppa, som går så fort att göra med så få ingredienser att den går att göra i vardagen, men samtidigt är så god att den passar vid finare tillfällen. Vi gör den med ett helt kilo gröna ärtor av finaste sort (Findus Ebba!) för att få den riktigt smakrik, och så rör vi i pepparrotscréme innan servering som pricken över i:et. Mums! Glömde dock ta en bild i all hast så bilden nedan kommer från Tasteline (vårt recept är dock inte därifrån).
 
Till huvudrätt blev det också en gammal favorit, Lax på planka. Detta bjöd vi T:s farmor och farfar på när vi fortfarande bodde kvar uppe i norr, en fantastiskt god bjudrätt! Vi använde såklart den största och finaste regnbågsfilén vi hade hemma istället för vanlig lax, och det blev supergott! Plus att vi bytte ut potatismoset mot blomkålspuré, det passade alldeles utmärkt och gästerna var mycket nöjda med vårt mindre kolhydratrika alternativ :) Förutom blomkål och fisk innehåller rätten även en tjock vitvinssås, sparris och räkor. Supergott!
 
 
Medan maten sjönk ned satte vi oss i soffan för att spela ett parti Fas 10. Detta spel ägnade vi flera kvällar åt med min familj under påsken, och det är tillräckligt roligt för att sprida vidare härnere ;) Efter en god match som vanns av nybörjaren E, var vi redo för den fantastiska efterrätten, Chokladmoussetårta på nötbotten med limemarinerade jordgubbar. Riktigt gott trots att det enda sockret kom från den mörka chokladen, var första gången jag gjorde denna efterrätten men inte sista då den blev riktigt lyckad! Liksom hela kvällen blev, klockan hade hunnit närma sig 01 när vi bröt upp - både L och E skulle jobba på söndagen så de var ju tvungna att sova lite också ;)
 
 
Vi fick dock inte i oss mer än en fjärdedel av kakan då vi fortfarande var väldigt mätta efter den stora portionen fisk vi hade ätit tidigare. Så denna söndagkväll gjorde vi det enda raka och bjöd hit nya gäster på fika, nämligen M och I. De fick med oss på Bingolottospelande också, det har jag & T aldrig gjort tillsammans förut! Hm, jag fick aldrig mer än tre på rad så det var inte riktigt min grej :p Däremot vann jag ett parti Fas 10 som vi drog igång efter Bingolotto var slut! :D Ännu en trevlig kväll, måste säga att vi har haft en mycket bra helg! Har såklart gjort annat också i helgen, men det ryms inte att berätta om nu :p
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Gott i gott gott:)

Svar: Jajjemen! :D
ofiie.blogg.se

2013-04-28 @ 23:04:46
Postat av: mormor Ulla

Receptet på chokladmousse önskas snarast. Oj, vilken god middag ni bjöd på."Snålvattne rinn"

Svar: Nu har jag lagt upp receptet! :) Kram
ofiie.blogg.se

2013-04-29 @ 09:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0