Att prioritera

Det är inte alldeles lätt att bestämma sig för vad som är viktigast att hinna med en dag. För ingen kan göra allt, även om det finns många "måsten och borden" i livet. Det är då man måste prioritera, att välja vad som faktiskt står högst upp på sin egna lista.

För min del tar skolan en stor del av både dagar, kvällar och helger. Jag har förstått att många andra i klassen kanske inte pluggar på samma sätt som mig. Jag försöker nämligen läsa i boken under kursens gång istället för att plugga dygnet runt de sista dagarna innan tentan. Om jag gör så glömmer jag bort det jag lärt mig efter tentan.

Föreläsningarna ger mer när man är påläst, och att jag kommer ihåg det jag läst är ju en fördel inför framtiden. Samtidigt så väljer jag bort mycket annat. Till exempel så tillbringar jag nästan ingen tid på kåren, vilket många av mina kompisar gör.

Att jag har hund och sambo är självklart också en stor orsak till att jag är hemma mycket. Jag kan inte stanna kvar efter skolan som många kursare gör. Istället cyklar jag hem till hunden och går ut med honom. Sedan känns det alltför jobbigt att cykla tillbaka. De flesta andra som har hund bor nämligen i skolans hyreslägenheter och har således mycket kortare avstånd.



Jag tycker det är svårt att veta vad man egentligen bör lägga sin tid på. När jag ser tillbaka på min tid i skolan om fyra år - vad är det då jag kommer värdesätta mest? Att jag ägnade mig åt att lära mig så mycket som möjligt? Eller att jag hittade på saker med mina klasskompisar? Eller att jag tillbringade tid med min lilla familj och tränade/tävlade med hunden?

Ärligt talat så vet jag inte. Så jag försöker nog att hinna med alltihop, samtidigt som jag faktiskt njuter av att bara ta det lugnt ganska ofta också ;)

Hur gör ni? Vad tycker ni är viktigast att ägna er tid åt? Tips mottages tacksamt :)


Kommentarer
Postat av: Inger

Det är ju klart att det är roligare i nuet att roa sig men... du har ju igen i framtiden det arbete du lagt på studier. Tänk så mycket roligare att jobba sen om du är kunnig i yrket:)

Nära och kära tycker jag ska stå överst på listan. Kramar

2010-02-13 @ 20:01:35
Postat av: Sofie

Inger <- Tack för tipsen, du är bra på att ta kloka beslut :) Kram!

2010-02-13 @ 22:59:52
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: lillasyster

Jag vet inte riktigt själv heller men tror det är viktigt med både och. att man kan låta sig själv ha roligt med sina vänner men samtidigt kunna ägna tid åt att studera.



om man inte umgås med sina vänner så kan ju de känna sig bortprioriterade, vilka har du då kontakt med sen efter studierna?.. de kan vara bra stöd under tiden också o så.. dela upp tiderna.

2010-02-14 @ 23:45:02
Postat av: Linnea W

det är ju svårt att veta var man ska lägga mest tid och ork på... själv tycker jag att helt klart familjen är nummer ett! sedan kan skola och vänner få dela andra platsen... Om du dessutom hittat en bra studieteknik som du tycker ger dig mest kunskap, varför ge upp den? Det viktiga är ju att du mår bra och är nöjd med tillvaron!

2010-02-15 @ 13:54:55
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0