Skördetider

Ja, den senaste veckan har till största delen handlat om skörd.

Började i lördags uppe i Hemavan. Efter att vi hade sovit en god natt i stugan, gick vi ut i skogen runtom för att titta efter svamp. T:s far hade tipsat om att det kunde finnas kantareller där. L är lite av en svampfantast så hon blev eld och lågor. Jag, som aldrig plockat en svamp i mitt liv, hade ingen aning om vad jag skulle leta efter. För att göra en lång historia kort så plockade vi tillsammans 30 liter stora guldgula kantareller på några timmar. Plus en kasse Karl-Johan. Tala om en bra första svamptur! :)

Åkte hem till mor & far och åt middag, därefter började rensningen. Oj, vilket arbete. Vid midnatt gav vi upp och hoppade in i bastun. Åh, vad skönt det var att få duscha av sig allt fjälldamm! ;) Söndagmorgon åkte tjejerna tillbaka till Umeå. Själv fick jag fortsätta med svampen: rensa, förvälla och frysa in. Efteråt kändes det iaf värt arbetet, när man såg svampen ligga där färdig :) 

Måndagmorgon började jag min produktionspraktik på en mjölkgård här i byn. Spännande att få lära sig lite praktiska kunskaper, dessutom ser man lite annorlunda på djuren ju mer man lär sig i teorin. Temat var även här skörd. Vi mjölkade korna, därefter åkte vi ut med traktorer för att slå lejder, bala osv. Jag fick ta ansvar för att utfodra kalvarna och ungdjuren. Även på tisdagen var jag med på gården och praktiserade, både förmiddagen och kvällen.

När jag inte varit på gården, har jag ägnat mig åt att skörda i trädgården. Nu finns i frysen, förutom svamp, även dill, persilja, rabarber, hallon och svarta vinbär. Har kokat hallonsylt dessutom, och imorrn ska jag göra vinbärsgelé. Därefter är det bara blåbären som saknas. Får se ifall jag orkar ta mig någonstans där de finns, hörs ju vara dåligt om dem i år. Lägg sedan till en drös med thailändare och blåbären blir sällsynta.

Imorgon är min sista lediga dag innan jag åker ned till Uppsala. Från och med fredag jobbar jag sju dagar i sträck, men det är självvalt. Behöver ju verkligen pengarna under året. Därför har jag skrivit "att göra-listor" för att se till att allt blir gjort i tid innan det är dags att åka ned. Listor har alltid fungerat bra för mig, jag älskar att kunna stryka över uppgifter, och se tydligt att jag har kommit framåt. Har faktiskt hunnit med en hel massa saker! Förutom all skördning, har jag beställt kurslitteratur, skrivit ut schemat, sorterat kläder, fixat det sista med T:s födelsedagspresenter osv.

Hann tillomed med ett träningspass med hunden, med hans nya dummies. Blev så glad, han kom gladeligen in med dummyn. Testade dessutom att kasta två dummies, vilket han aldrig har lyckats med förut, men nu gick det jättebra! Förut har han kommit in med den ena och sedan bara suttit som ett fån och totalt glömt bort att det fanns en till där ute. Överlag en stor förbättring motför tidigare, trots att han fortfarande vill bita lite på dummyn. 

Det som är kvar att göra nu är att skicka in ansökan om jämkning och hoppas att jag slipper betala så mycket skatt. Skriva praktikrapporten, som tyvärr kan bli lite onödigt jobbigt då jag inte har någon dator. Packa ihop alla grejor jag har utspridda runt huset. That's it! Tros jag iaf. Bäst att gå isäng så jag kan vara pigg och effektiv imorgon :)

Kommentarer
Postat av: Linnea

Är riktigt avundsjuk på dina plockade kantareller, skuller också vilja åka iväg för att plocka i fjällen, men det finns varken tid eller något bra svampställe som jag känner till... :P

2009-08-20 @ 21:10:12
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/
Postat av: lillasyster

funderar lite över om min syster börjar bli lite kärring nu.. du plockar svamp! DU av alla! :D ha,ha ;)

2009-08-23 @ 17:05:29
Postat av: Angelika Edlund

Halkade in på din blogg å tänkte att jah måste juh kommentera iaf =) Här nere i Sollefteå finns de gott om blåbär, men svampen får vi dock vänta lite med.

Men eran svamptur va verklien inte å leka med.

Ha´de gott!

2009-08-24 @ 18:28:34
URL: http://www.wildtribes.se/yahto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0