Det var bättre förr..?!

Lovade att jag skulle berätta om vad jag stör mig på gällande skolan just nu..
 
Vi har haft en hel eftermiddags information om det så kallade "blocket" som är nytt på veterinärprogrammet sedan förra året. På grund av att man har tvingats lägga in kandidatarbetet under det tredje året enligt Bolognaprocessen (utbildningssamarbete inom EU), har de sista praktiska åren av veterinärutbildningen blivit väldigt komprimerade.
 
Trots att vi blir allmänpraktiker när vi har gått färdigt utbildningen, och alltså ska kunna jobba med alla olika djurslag, så har all praktik blivit väsentligt nedkortad. Exempelvis hade man tidigare 7 veckors praktik på ambulatoriska kliniken, nu har vi ynka 4 veckor.. Istället måste vi välja en av tre djurslagskurser (häst, produktionsdjur eller smådjur), samt en av tre valbara kurser (medicin, infektionssjukdomar eller kirurgi).
 
Informationen gav mig ångest! Ångest över att jag bara kommer att få ett av dessa block, när det bara är grundkunskaper som ingår. Ångest över att det finns få platser till smådjur och att många vill ha det, tänk om jag inte får smådjur?! Jag vill jobba med smådjur i framtiden, men om jag inte får läsa smådjursblocket känns det som att jag är alldeles för dåligt utbildad för att klara av det.. Har redan gett upp tanken om att kunna arbeta som koveterinär, med tanke på hur extremt lite erfarenhet jag har fått nu på skolan. Vill INTE behöva känna så när det gäller smådjur! Usch, hemska tanke ;(
 
Det blir att förlita sig på turen, eftersom det är lottning som avgör vad man får om fler studenter har valt en kurs än hur många platser som finns. Jättekul...
 
 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Jag håller tummarna för att du får det block du vill ha! Vet ju hur mycket du tycker om smådjur.
Men jag vet absolut att du kan klara allt. Även ett jobb som ko-veterinär, men smådjur låter ju både roligare, mysigare och mindre komplicerat. Att rulla kossor och få en klöv i ansiktet.. Nä akta dig! :D

Svar: Tack! Vi får se framåt jul vad det blir.. Kommer jobba med smådjur ändå, men det känns ju jättejobbigt att ha missat en massa utbildning :-(
ofiie.blogg.se

2012-10-26 @ 07:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0