Distriktsveterinärerna Östersund - dag 1

Hej hopp från vackra Östersund! Trodde minsann inte att jag skulle kunna blogga nånting under dessa två veckor, men det visade sig att veterinären jag åkte med idag var så gullig att hon lämnade sin dator kvar här till mig (bor på kliniken) så att jag skulle ha något att roa mig med. Inte alls dumt! I gengäld ska jag försöka renskriva dagens journaler, får se vad klockan har hunnit bli när jag har hunnit duscha av mig kolukten och varit ute och sprungit!
 
Denna första dag på DV blev alltså en lång och spännande dag, då jag först nu har hunnit fixa i ordning allt, ätit middag och blivit lämnad ensam kvar. Hade inte riktigt kunnat tänka mig på förhand att jag faktiskt skulle få göra ALLT själv helt plötsligt, i större utsträckning än på skolan. Men det är ju faktiskt så, att jag har nästan gått färdigt min utbildning och ska kunna det här nu. Ändå känns det lite vingligt, men det är kanske inte så konstigt.. Idag har jag hunnit undersöka och behandla två fånghästar och en ko med foderleda + kvarbliven efterbörd, samt avhornat sex kalvar. Så nu luktar jag gammal efterbörd och bränt horn, vilket är anledningen till att jag vill duscha innan jag tar på mig löparkläderna :)
 
Det är inte så lätt att försöka hitta upplysta spår när man är i en ny stad för första gången, studerar kartor och så men då vet jag ju fortfarande inte om det finns ljus där. Nackdelen med vintern helt klart! Igår hittade jag till slut till ett elljusspår där det stod 5-10-15 km på stolparna. Perfekt skidtur tänkte jag! Döm om min förvåning när jag hade tagit mig uppför några uppförsbackar, gled hela vägen nedförs, och sen hamnade längst nere i den första uppförsbacken igen! Åkte det spåret några varv innan jag tröttnade, när jag kom hem såg jag på skidspar.se att det enda elljusspåret där var bara 2,9 km. Trist! Nästa gång ska jag försöka ta mig via stickspår till skidstadion istället, där lär det finnas massor med elljusspår av längre slag tror jag! 
 
Det var väldigt vackert högst upp i skidspåret i varje fall - Östersund by night
 
Innan jourveterinären åkte hem var hon snäll och ritade en karta över hur jag kan springa en bra och upplyst runda ikväll, kan behöva lite assistans så jag inte springer vilse :p Hon lovade iaf att komma och hämta mig om jag ringer, hehe.. Nej, bäst att hoppa i duschen och ta sig ut någon gång, ifall det blir något akutbesök ikväll eller inatt hade jag tänkt hänga på nämligen. Spänningen!! 
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Men vad spännande du har det. Vad duktig du är! Tänk vilket äventyr du har påbörjat.

Svar: Javisst, jag lär mig nya saker varenda dag så jag måste säga att detta yrket är fantastiskt!! Ser fram emot att bli duktigare med tiden ;)
ofiie.blogg.se

2013-03-04 @ 20:41:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0