Grisar

Har haft fullt upp under dygnets alla vakna timmar, bloggen har helt enkelt blivit nedprioriterad sedan jag kom ned till Uppsala för nio dagar sedan..
 
Kursen i grismedicin satte igång på måndagen med buller och bång. Fick veta att den skriftliga tentan hade blivit flyttad till tisdagen, jag hade med andra ord en kväll på mig att plugga inför den! Hade riktig ångest över det, men på något vis lyckades jag visst trycka in allt i huvudet för jag spikade tentan! :D
 
På tisdagkvällen var jag & T på en jättemysig grillmiddag med hela gänget, var så roligt att träffa alla igen efter sommaren och att få prata ikapp allt man missat! Plus att K hade bakat en jättegod äppelpaj till efterrätt till vilken F serverade hans supergoda hemmagjorda vaniljsås - mums!
 
Från onsdagen har vi besökt grisgårdar varje dag, från tidig morgon till sen eftermiddag. Det har varit otroligt mycket nya intryck, det har krävts hög koncentrationsförmåga och dessutom teknisk förmåga och samarbete då vi har tagit blodprov, vaccinerat och behandlat massor av grisar. Grisar är inte direkt lätta att sticka, de har så tjockt fettlager på hela kroppen att kärlen varken syns eller känns, och för att injicera läkemedel måste man vara sjukt snabb samtidigt som man ska hitta exakt rätt ställe (bakom örat) och dessutom få in en lång kanyl. De skriker högt och vill inte alls stå stilla! 
 
Jag har varit heeelt slut när jag kommit hem, med bankande huvudvärk och tunga ögonlock. Men då är det bara att gå ut med hunden, laga mat, diska och sen efter mat sätta sig med anteckningarna och plugga. Vi har nämligen muntlig tentamen på fredag.. Måste jag säga att jag längtar till helgen?!
 
Igår var en extra jobbig dag, då vi var i en grisningsavdelning där vi hittade döda babygrisar i var och varannan box. Kan säga att statistiken (i medeltal ligger dödligheten hos smågrisarna på 17 % från födelse till avvänjning vid 5 veckors ålder) fick en helt annan innebörd! Jag fick också kastrera en liten gris, med lokalbedövning tack och lov, men det var ändå jobbigt när den skrek i vissa moment.. Tänk att så många grisar kastreras varje år utan bedövning!
 
Idag hade vi det sista, och även bästa grisbesöket. Vi var hos en KRAV-gård, där alltså grisarna fick gå utomhus. Att gå ute i hagarna, där suggorna gick och bökade i marken och smågrisarna sprang och jagade varandra bland klövern - då kom glädjen tillbaka! Sådär skulle alla grisar få ha det! Friska var de dessutom.. Tänk på det nästa gång ni köper kött, det gör faktiskt reell skillnad för grisarna när man köper KRAV-märkt griskött, glada grisar får springa utomhus :D Grisproduktionen är annars på väg att gå omkull i Sverige, bönderna går verkligen back hela tiden (vi har själva fått studera siffrorna hos vissa av bönderna).. 
 
Jaja, det var dagens funderingar kring grisarna.. Bäst att inte skriva mera, det blir ju så långt! :p

Bild från Wikipedia
 

Kommentarer
Postat av: Ida

jaa, tänk om alla djur fick gå ute. jag försöker alltid köpa kravmärkt o lokalproducerat, det känns bättre i hjärtat då :)

Svar: Vilken bra insats av dig! Om fler och fler börjar välja varor med hjärtat istället för plånboken (och det behöver inte bli så dyrt om man har inställningen att kött är fin-mat som äts någon gång i veckan, typ söndagssteken som man hade förr, istället för att äta billigare kött varenda dag) skulle de svenska grisbönderna kunna fortsätta arbeta för friska och glada grisar. Tänk en framtid där svenskt kött inte längre finns att köpa - om inte konsumenterna väljer svenskt kött finns den risken!
ofiie.blogg.se

2012-09-12 @ 11:31:08
URL: http://www.luckylad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0