Check!

Två veckor har nu passerat av mitt år på kliniksnurran. Det har varit fantastiskt intensiva och innehållsrika dagar, jag har lärt mig massor av bra grejor. Min allra bästa insikt är detta: JAG KLARAR DET! Jag som var så otroligt nervös innan vi började - nu känns det såå bra!

Visst, när det är första gången man gör något nytt är det klart att det inte alltid kan gå perfekt, men det gör inget. Lärarna visar allt tydligt och hjälper till, djurägarna är vana, och djuren snälla. Och vad kul det är, alltihopa!

Tänkte punkta upp lite saker jag har hunnit göra på blott fjorton dagar (jag & listor ni vet):

> Bultat en tjur på slakteriet
> Besiktigat djur före slakt, organ samt slaktkroppar - gris, får och nöt
> Utfört allmän klinisk undersökning - häst & nöt
> Avhornat runt 20 kalvar - gett lugnande, smärtstillande, lokalbedövat n. cornualis & bränt hornanlag
> Lagt permanentkanyl på häst - perfekt på första försöket!
Kastrerat 3 tjurkalvar helt själv - lokalbedövat, anlagt Maschtång och klippt 
> Tagit blodprov på häst
> Dragit ut en levande kalvbedömt fosterläge, anlagt rep, friat luftvägar
> Rektaliserat en häst och diagnosticerat förstoppning i flexura pelvina
> Tagit mjölkprov på ko med juverinflammation och behandlat med antibiotika & NSAID 
> Vaccinerat tre hästar
> Utfört munhåleundersökning på häst och upptäckt en frakturerad tand
> Gjort försök att föra ned nässvalgsond på häst - veterinären misslyckades dock också
> Lagt låg epiduralbedövning på ko
> Rengjort & bandagerat en gammal sårskada på häst
> Skrivit X antal journaler

Hade såklart varit jättekul med en massa bilder - men vi får helt enkelt inte fotografera! Förbjudet på slakteriet och även ute på gårdar med respekt för djurägarna. Ni får försöka använda fantasin - med min långa gröna undersökningsrock, stålhättestövlar, huvudduk och med stetoskopet i högsta hugg känner jag mig mera som en riktig veterinär.
 
I LOVE IT! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0