Gråskala

Jag vet inte hur många inlägg jag har skrivit som sedan aldrig publicerats. Tycker det är så trist att skriva om alla tråkigheter som händer, går liksom bara och väntar på att det ska bli bättre någon gång så jag får skriva lite glada inlägg. Men sanningen är att jag just nu känner mig allt annat än positiv!
 
Anledningen till att livet går i gråskala för tillfället är att det som jag gått och varit rädd för väldigt länge drabbade mig. Jag blev BORTLOTTAD från smådjursblocket!!!! Hamnade allra sist på listan av dem som hade valt smådjur i första hand inför vårens praktik, och fick istället produktionsdjur. Besvikelsens heta tårar bränner i ögonen varenda gång jag tänker på all praktik jag kommer att missa.. Det är smådjur jag vill jobba med i framtiden, inget annat!
 
Ja, jag är väldigt bitter. Sedan jag var 6 år gammal har jag haft ett mål framför ögonen, att bli smådjursveterinär. Pluggat stenhårt i 18 år (!!) för att uppnå detta, och så när jag äntligen ska få göra den sista, praktiska - viktiga - biten i min utbildning så blir jag BORTLOTTAD!! Enda gången jag inte har kunnat påverka nånting själv har jag den oturen. Tänk om de hade kunnat välja genom ett prov eller intervju istället - då lovar jag att jag hade fått det jag hade velat, för det finns nog ingen som önskade det så hett som jag!
 
Och jo, självklart är det som alla försöker säga till mig, att jag kan ändå jobba som smådjursveterinär och jag kommer att bli en bra sådan. MEN vad alla än säger så kommer det alltid saknas en del i min utbildning - och problemet är att den är praktisk, för allt annat kan jag alltid läsa mig till - utom detta..
 
Ska väl avsluta med något positivt iaf - om än väldigt ledsen är jag iaf mycket piggare i kroppen nu, och kan plötsligt göra annat än att sova på kvällarna. Igår till exempel bakade jag bröd, kokade knäck och lagade till en porterstek inför ikväll, förutom att jag lagade annan middag och städade lägenheten tillsammans med T. Magen är bra nu, men bröstsmärtan får jag visst stå ut med då och då.. 
 
Epoxy mår också mycket bättre, försäkringsbolaget stod för en rhinoskopering och nu står han på antibiotika och kortisonnässpray mot en kronisk rhinit. Han ska förhoppningsvis bli bra nu! Och vi får sakta börja bygga upp alla muskler han tappat under många veckor i stillhet..

Kommentarer
Postat av: mormor Ulla

Nu måste jag få säga en sak som du kanske inte gillar. Under dina studieår har du kämpat, kämpat och åter kämpat för att nå dit där du är i dag.Du har snart uppnått det du så hett strävat efter, att bli veterinär.Låt inte denna bortlottning slå ned ditt humör så att glädjen över det försvinner. Försök i stället att leta möjligheter att påverka. Det är ju människor som du bör kunna prata med och förklara din ståndpunkt för.Jag är helt på din sida och kan för mitt liv inte förstå varför inte alla studenter kan få ena hälften av sin praktiktid fördelad på smådjur och den andra på produktionsdjur.Är det inte värdefullt att alla studenter kommer ut i verkliga livet med bra kunskaper om alla djurslag.Köper inte att det ska vara ekonomin som styr.I alla fall skulle jag önska en mycket bra förklaring till varför universitetet gör på detta sätt. När du nu känner som du gör bör du åtminstonde försöka påverka på alla möjliga sätt.Lärarna? Rektor? Media? Då har du i alla fall försökt. Förlåt om jag har hävt ur mig för mycket, men jag älskar dig och känner djupt med dig. Kramar<3

2012-12-17 @ 21:38:49
Postat av: Inger

Det är bara att bita i det sura äpplet verkar det som. Nu blir det bra att du får komma hem till jul och koppla av ett tag. Det ska bli kul! Hoppas du inte har så mycket plugg bara nästa termin utan kan ta det lite lugnare.

2012-12-18 @ 13:34:01
Postat av: Syrran

vad tråkigt.. Vet och förstår hur mycket du älskar smådjur och det förvånar mig att man har ett sådant system i universitet. håller med mormor om att du bör försöka trycka på om att ändå få det du vill, kanske någon klasskamrat vill byta med dig.. Prata med lärarna, rektorn.. Stora kramar!

2012-12-20 @ 13:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0