Spårtävlingen

Har nu hunnit smälta helgens spårtävling, som inte riktigt blev som jag tänkt mig.. Epoxy har varit mera påverkad av sin allergi den senaste tiden, och den sista veckan innan tävlingen tyckte jag att han hade tappat mycket av orken han haft hela sommaren. Försökte dock att tänka positivt, men på söndagsmorgonen när det var dags att tävla var han ovanligt slö - hur jag än försökte peppa honom var han inte riktigt samma hund.

Så när det var dags att spåra och jag dessutom hade lyckats dra nitlotten, det vill säga ett spår lagt på ett nyligen markberett och svårframkomligt hygge, hade jag inte särskilt höga förväntningar. Epoxy förvånade mig dock genom att spåra nära på perfekt (mycket långsammare än vanligt, men det gjorde ju att jag hann med), och han tog vinklarna klockrent. Däremot brydde han sig inte om att plocka upp spårapporterna, vilka han har varit väldigt duktig på att komma med till mig under hela sommaren. Detta ledde till att han inte blev godkänd på spårningen - lite hårda regler egentligen kan jag tycka med tanke på att han var så duktig på att spåra. Men så är det.. Jag är ändå stolt över honom, att han spårade fantastiskt trots att han inte mådde bra! 

Beslutade att köra det andra momentet budföring ändå, bara för att prova på hur det funkar i tävlingssituation. Epoxy var dock även där väldigt slö. Därför bestämde jag mig för att bryta tävlingen och inte köra lydnadsmomentet - ingen idé att tvinga honom till något han inte orkar! Vi åkte hem, och Epoxy sov resten av dagen. Inte alls kry! Jag hoppas verkligen att det vänder snart! Skulle vara kul att kunna tävla en gång denna säsong, under lite bättre förutsättningar..

Här kommer iaf lite bilder från tävlingen, min kära lillasyster följde med som stöd och fotograf ;)

Epoxy och jag innan spårningen

Spårning på markberett hygge!

Sitter fint innan budföringen

På väg tillbaka till mig efter att ha fört bud till mottagaren

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Synd efter allt slit.
Vi ska fixa 1an när nu kommer ner!

Svar: Jo, kändes lite tungt efteråt faktiskt.. Hoppas vi hinner innan vintern! ;)
ofiie.blogg.se

2012-08-27 @ 22:20:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0