Rollspel

Skoldagarna är så långa och påfrestande att det är svårt att tvinga sig själv att fortsätta plugga när man kommer hem. Jag är sjuukt trött hela tiden!

Både idag och igår har jag varit på Asis på morgonen före dagens första övning/föreläsning. Igår morse gäspade jag mig igenom den hela hästen som min grupp gick igenom. Därefter förflyttade vi oss till en häst i levande skick och tränade klinisk undersökning. Sedan tillbaka till Asis igen då vi fått ett nytt hästben att dissekera, tyvärr var det inte det fräschaste materialet jag sett... Äldrekursare, vad har ni gjort med dem egentligen?!

Imorse var vi på Asis tidigt igen och fortsatte med benet. Efter det föreläsning om MR, scintigrafi och datortomografi fram till lunch. Efter lunch hade vi en superintressant övning vid namn Samtalsträning. Mycket roligare än vad det låter! Det gick ut på att vi skulle ställas inför svåra situationer med djurägare som kan uppkomma i vårt framtida yrke.

I smågrupper turades vi om att rollspela veterinär eller djurägare, innan fick man vissa instruktioner, men man visste inte som veterinär hur djurägaren skulle vara. Sen skulle man helt enkelt göra sitt bästa för att reda upp situationen. Till exempel om det kommer en djurägare som bara bryr sig om pengar och vill få sin häst utdömd för en liten sårskada, eller en äldre dam som tycker att skabb är otroligt skamligt och hon inte vill ha någonting med behandlingen att göra. 

Det var kul att spela djurägare, och väldigt svårt men lärorikt att inta veterinärrollen. Jag kan bara säga att jag ser fram emot att få utmaningar i framtiden ;)

Nu ska jag iaf göra någon nytta, och baka en citron- och limepaj inför basgruppsmötet imorrn. Efter det så kaaanske jag orkar plugga lite.. eller sova :p


























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0