Jobbhelg

Nu har jag alltså jobbat min första helg på djurkliniken, och vilken helg det har varit!! Helt sjukt vad många patienter veterinären tog in, och jag fick springa runt och försöka hjälpa till så mycket som möjligt hela tiden. Städningen hann jag inte riktigt med, vilket var väldigt stressande för min del. Samtidigt är det ju roligast att hålla på med djuren så jag klagar inte ;) 15 patienter igår, det är rätt mycket på en dag för en veterinär och en veterinärassistent!

Hann inte med att varken fika eller äta i någon ordning, klockan tre på lördagen sa veterinären åt mig att gå och äta någonting, hon märkte nog att jag blev lite darrig till slut. Chefens femåriga dotter, en bestämd liten dam, kom förbi och krävde att få äta palt med mig. När jag sa att hon kunde få smaka sa hon bara "nej, jag ska ha en egen tallrik". Bara att göra henne till lags, tur att jag hade mycket palt ;)

Igår strax före fem fick jag springa ned på häst eftersom jag inte hunnit med att mocka på hela dagen. Fick såklart vara supersnabb eftersom jag slutade halv sex. Tio över fem fick jag blixthuvudvärk och blev riktigt illamående, men lyckades ändå mocka färdigt och ta in hästarna. Körde långsamt hem och fick i mig två alvedon, vilket var det enda jag hade här.. Var så slut på att jag iaf somnade på studs, och en timme senare hade det släppt tillräckligt så jag kunde duscha och åka in till Umeå.

Jag kunde bara inte hålla mig från att träffa bästa L som jag inte sett på alldeles för lång tid, hela åtta månader sedan hon hälsade på i Uppsala. Vi satt och pratade och pratade ännu mer, plus att vi fikade tillsammans med hennes mamma också. Är så glad att jag tog mig iväg, L kommer alltid vara som en del av min familj :)

Det bästa med helgen var i varje fall att jag fick göra allt - och då insåg jag att jag faktiskt har hunnit lära mig en hel del på nästan en månads arbete. Jag kan ta blodprov och köra dem, jag kan dra upp och injicera läkemedel subcutant, intramuskulärt och intravenöst både smådjur & hästar, jag kan lägga permanentkanyl, jag kan lägga patienter på dropp, jag kan förbereda patienter inför ingrepp (sedera, raka, tvätta, sprita och plocka fram grejor som behövs), jag kan bandagera, jag kan ta bort tandsten med ultraljud, och slutligen är jag riktigt duktig på att röntga både smådjur och hästar! Ingenting av detta kunde jag för en månad sedan. Helt fantastiskt egentligen!


Mina fina Umeå-vänner på studenten :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0