Råttor eller möss?

Idag har jag fått svaret på den frågan iaf - vilka är bäst, råttor eller möss?

Efter att den ena efter andra i min grupp blev bitna och bomaterialet i mössens bur färgades blodrött, blev jag väldigt nervös, och övertygad om att möss inte är min grej. Råttorna däremot var huur söta som helst, supermysiga och trevliga. Väldigt nyfikna och gillade att bli hållna. Deras lilla nos och vibrerande morrhår fick mig på fall. Råttor går helt klart först!


Nåja, jag lyckades iaf undvika att bli biten
, så dagen var nog ändå lyckad. Veckan har bestått i diverse övningar på döda och levande djur. Igår obducerade jag en jättefet kaninhona. Hum, hum. Och jag har lärt mig en massa om kaninsjukdomar, så att jag nog skulle kunna lista ut vad mina kaniner har dött av. Tror faktiskt att jag kan bli en bra smådjursveterinär nån gång! :)

Vad som händer annars är att jag har börjat leta vetenskapliga artiklar till mitt kandidatarbete. Jag ser fram emot att få sätta igång. Ganska snart blir det också så, redan nu på onsdag får vi ut hemtentan till denna kurs, så när den är skriven och klar börjar kandidatarbetet!!

Ikväll har jag varit ensam igen, är ganska van med det faktiskt. T var kvar på jobbet och grejade med skotern fram tills före nio. Det kan hända att han säljer den snart. Lite tråkigt, men jag hoppas att han köper en ny som är minst lika bra som den gamla!



Kommentarer
Postat av: Malin

haha lite nyfiken på vad du kan tänka dig ge dina kaniner för diagnos då? :D

2011-01-21 @ 15:47:10
Postat av: Sofie

Malin <- Jo, Twiks dog av ileus, vilket betyder att tarmen stannade (varför den gjorde det är osäkert). Gas bildas vilket gör att de får ont i magen och tappar aptiten, detta hämmar tarmrörelserna i sig = ond cirkel. Detta är på kaniner väldigt allvarligt, om de inte börjar äta inom 12 timmar drabbas de av skador. Dödsorsaken blir tillslut magsår och fettlever.



Ludde drabbades av bruten rygg. Kaninen har väldigt tunt skelett redan från början (ca 7% av kroppsvikten jämfört med t.ex. 14% hos katt) och om de inte får tillräckligt med motion (2-3 timmar per dag, vilket iofs Ludde fick) så kalkas skelettet ur ännu mer, och ryggen kan brytas väldigt lätt. Differentialdiagnos är "kaninförlamning", orsaken är okänd men kaninen återhämtar sig efter 2-3 dagar om man lyckas sköta den ordentligt under tiden och undvika följdsjukdomar (ex. ileus).

2011-01-21 @ 17:19:41
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0