Riktiga vänner

I lördags skrev jag ett inlägg som handlade om att prioritera. Jag vill bara tacka för era kommentarer, det var väldigt intressant att läsa vad ni själva tycker om saken. Det fick mig att spinna vidare på det här med vänner..

För över tio år sedan tog jag ett beslut som jag aldrig har ångrat. Istället för att ägna min energi åt att försöka vara så populär som möjligt, att vara med "rätt" kompisar, så tog jag ett steg tillbaka. Såg på klasskamraterna på ett helt nytt sätt. Funderade över vem jag verkligen ville vara med, vilka som faktiskt kunde ge mig något tillbaka.

Det slutade med att jag hittade nya fina vänner, behöll dem som var mina vänner på riktigt, och gav upp mina försök att vara kompis med dem som inte brydde sig tillräckligt om mig. Vilket resulterade i att jag mådde mycket bättre och faktiskt fick en bättre relation med många i klassen. Detta på grund av att jag slappnade av och var mer mig själv, samt kunde umgås mer otvunget.

Filosofin har följt med mig genom åren. Samtidigt som jag ser till att inte lägga ned en massa tid och ork på vänner som inte ger något tillbaka, är jag öppen för att skapa nya vänskapsrelationer. Man måste ju lära känna dem för att se vad de går för, att döma någon efter första intrycket är riktigt dumt. Då kan man missa många fina människor!

Om man nu upptäcker att någon i ens vänkrets tar mer än vad han eller hon ger, hur gör man då för att sluta vara vän med den människan? Det betyder absolut inte att man ska vara elak mot någon, även om kanske vissa inte förtjänar någon godhet från din sida. Men du vill ju inte vara en sämre människa.. 

Att avsluta en relation med någon som inte är en riktig vän har jag själv upplevt vara den enklaste saken i världen. För om du inte längre tar initiativet, kommer du antagligen upptäcka att denna person försvinner ur ditt liv, kanske utan att bry sig nämnvärt. Om den personen senare vill ta kontakt igen, så kan du ju alltid ge en ny chans. Fast låt relationen vara på dina villkor denna gång. 



Nu till det mer positiva - vilka tecken finns det på att dina vänner är på riktigt? Enligt vad jag själv har upplevt handlar det egentligen inte om hur ofta den personen hör av sig, hur ofta ni träffas och så vidare. En riktig vän är en person som det inte spelar någon roll om ni så inte har pratat på ett halvår - när ni väl träffas känns det som att ingen tid alls har gått. Att vara tillsammans med en riktig vän ger en bra magkänsla. Efter att ni pratat känner du dig glad och full av energi!

En riktig vän står på din sida, och även fast ni kan ha meningsskiljaktligheter sinsemellan, ändå alltid försvarar dig mot andra. Hon eller han kan dela dina känslor, både positiva och negativa, se saker från ditt perspektiv och glädjas när det går bra för dig.

Så, mina tips till goda vänskapsrelationer är:

1) Se på dina vänner i ett perspektiv utifrån och fundera över vilka som är dina riktiga vänner

2) Ägna din tid åt människor som ger minst lika mycket som de tar

3) Våga ta steget in i nya relationer - och steget ut ur gamla





Kommentarer
Postat av: m

Hej du kloka tös.

Jag skulle kunna tro att du vore mycket äldre än du är om jag inte visste. Det du skriver speglar en sanning som kan ge både sorg och glädje i ens liv.Vänner är de som stannar när andra går, som lyssnar på dina bekymmer och inte bara babblar om sina,som hjälper och stöttar när det känns svårt och som ger en en lyckokänsla när man möts.Sen kan det vara svårt att sortera fram en verklig vän. Man får lita till magkänslan.Odla vänskapen med de vänner som stannat.

2010-02-22 @ 11:10:58
Postat av: Linnea

Kloka ord! :)

2010-02-22 @ 15:39:39
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/
Postat av: Sofie

m <- Som sagt, jag är glad att jag kom till den insikten så tidigt. Det har hjälpt mig mycket under livet och kommer garanterat göra det senare också. Men som du säger är det inte alltid lätt det här med vänskap. Om man hittar rätt leder det dock till mycket glädje!!

2010-02-22 @ 16:47:05
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hehe, ja Avatar är sevärd! Fille trodde också att 3D-glasögonen skulle vara röd gröna och i papp :) hehe, tur att dom var lite snyggare i alla fall!

2010-02-22 @ 18:07:22
URL: http://lifiwestberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0