Halvdag

Precis när jag skrivit inlägget om mina dagar som ser likadana ut, upptäckte jag att vi inte hade några föreläsningar idag!

Istället började laborationerna direkt på morgonen. Jag pysslade mest på med mitt praktiska prov. Tänkte berätta lite hur det går till. I måndags fick jag ett papper med en (fejkad) remiss med fakta om en hund samt anamnes (=sjukdomshistoria). Hunden led av återkommande urinvägsinfektioner. Bifogat remissen var ett urinprov.

Det första man gör i en urinundersökning är ett snabbtest, sk dipslide, som visar sannolikheten för en urinvägsinfektion. Denna inkuberas i 37 grader i 24 timmar. Man gör även utstryk på olika agarplattor, som även de inkuberas, för att man ska kunna studera makromorfologin dagen efter.


Såhär såg mina bakteriekolonier ut - jag gissar på Proteus ;) (bild från Wiki)

När man har växt av bakterier på sina plattor och har studerat dessa, gör man gramfärgning av bakterierna för att kunna studera även mikromorfologi i mikroskopet. Nu har man oftast en första aning om vilken art det kan handla om.

Man går vidare med olika tester, som kan ge antingen positivt eller negativt utslag. Sedan kikar man i tabeller och ser vilka arter som stämmer in på testresultaten - ju fler relevanta tester man kan göra, desto säkrare blir alltså det slutliga svaret. Man kan till exempel testa om bakterien bryter ned olika sockerarter: laktos, maltos, sackaros osv, eller testa dess rörlighet i en buljong.

Det är faktiskt rätt spännande måste jag säga! :) Jag blev färdig med mina tester innan elva idag, resultaten ska avläsas imorrn..

Nu ska jag ut med hunden och handla lite ost. Tänkte göra en paj till middag, men själv ska jag inte äta hemma idag. Det är föreningsmöte på kåren kl 17, och det bjuds på soppa & nybakt bröd. Sen om jag hinner har jag lite pyssel härhemma som måste göras inom snar framtid. Hmm..


Kommentarer
Postat av: lillasyster

Det lät krångligt! Du är nog en hejare på det snart, men jag fattar inte ett smack, haha. Men paj, förstår jag utmärkt! ;) för mig blir det spagetti och köttfärs, mumma :D

2009-10-07 @ 17:00:21
Postat av: Anonym

vill förresten ha farmors recept på limpa, kan du maila mig den? ;) hihi.

2009-10-07 @ 17:00:55
Postat av: Mormor Ulla

Hallå du där bland laborationerna.

Börjar ana hur mycket du måste lära in när du ska bli veterinär.Du verkar i alla fall gilla det. Så... om inte alla dar ser likadana ut gör det ju ingenting. Rutiner ger trygghet tycker i alla fall jag. Hoppas du finner bot till den stackars hunden. Kram.

2009-10-07 @ 19:47:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0