Rekord

Var hemma rekordtidigt idag, vi var snabba på labben :)

Var dock sjukt äckligt när vi skulle avsluta vår "bajsundersökning" och satte in objektglaset i mikroskopet. Min vän A skrek till. Det hon såg var nämligen en hög med feta blodmasklarver som slingrade runt varandra i hög hastighet. USCH! Man ville inte riktigt titta, för helt plötsligt förstod man att det var på riktigt på något sätt. De hamnade ju så nära ögonen att det kändes som att de skulle hoppa upp och infektera en. Fy för parasiter säger jag!


Hästens blodmask. Fast i vårt fall x 30 st i synfältet :p

Äckligheterna slutade dock inte där. Lärarna hade släpat in backar med halvruttna organ som var infekterade med diverse parasiter. Ingen av oss förstod hur vi förra året kunde stå ut med denna stank dagarna i ända. Resten av dagen har jag gått runt med den lukten i näsan. Blä! Inte kunde vi svara på deras frågor om vilken parasit som fanns i organen, eller hur dess livscykel såg ut. Suck, det är bara att börja tentaplugga igen.. :(

Hem och städade lägenheten. Tänk att det kan hinna bli så stökigt på en vecka! Ville röja undan så T skulle få en trevlig namnsdag. Han kom dock hem med (enligt mig iaf) dåliga nyheter. Enligt T är det inget att bekymra sig om, men det har jag som vanligt svårt för!

Pratade med bästa I nästan en timme i telefonen, saknar att inte kunna träffa henne så ofta som vi gjorde i sommar.. Hon fick mig fikasugen också, så jag ska gå och göra mig en kopp te


Ett tips - se alltid till att hetta upp kött ordentligt, över 65 grader så dör de flesta inkräktare. Rökning funkar alltså inte tyvärr; frysning fungerar för många men inte alla.



 

Kommentarer
Postat av: Mormor Ulla

God morgon.

Usch vad mycket otäckt ni får se i microskopet.Jag tänker på undersökningsresultatet när jag lagar mat.

Kram.

2009-11-03 @ 08:36:00
Postat av: Sofie

Mormor <- Godmiddag ;) Haha, ja det är faktiskt väldigt otäckt att få höra om allt som kan finnas i maten. Men man inser tillslut att man inte kan sluta äta mat som kan vara infekterad, för då skulle man till slut inte kunna äta någonting alls. Fast det skadar ju aldrig att vara försiktig! Kyckling är otroligt viktigt att man hanterar korrekt, att man inte använder samma skärbräda/kniv till grönsaker (som ju inte värms upp). Och handhygienen är också a och o!

2009-11-03 @ 12:11:01
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: Ida

sv: Så som jag har fått de förklarat för mig kommer de att ta bort hela gallblåsan för att den är inflammerad. Det har den blivit pga av att gallstenarna har fastnat i gångarna (gallgångarna) och i gallblåsans vägg. Därför tar de bort hela på en gång. Dessutom så är det här något som jag har fått via arv och därför vill man också ta bort det för att det inte ska bli ett återkommande problem.

2009-11-03 @ 18:09:05
URL: http://un4giveabl3.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0