Lättnadens suck

Bakteriologitentorna var färdigrättade idag. Som jag berättade tidigare var tentan inte alls vad vi hade förväntat oss, fokus låg på helt andra saker än vad de allra flesta hade pluggat på. MEN JAG KLARADE DEN! :D

Det visade sig att de blivit tvungna att sänka godkäntgränsen! Till 60%. Antagligen blir det många som tvingas göra omtenta.. Jag hade däremot klarat mig på den gamla gränsen, men det var inte många poäng ifrån. Så idag kunde jag äntligen dra en lättnadens suck, och sedan koncentrera mig fullt ut på den kommande tentan i parasitologi.

Med besked. Jag var hemma på lunchen, gick en ordentlig promenad med vovven, och cyklade sen tillbaka till skolan för att mikroskopera. Var där längre än alla andra, tog ordentligt vara på inlärningstillfället och fick lärarna i princip för mig själv ;) Det gav verkligen mycket, till exempel fick jag en ordentlig förklaring av Eimeria:s livscykel av självaste experten

Eimeria är en protozo (encellig organism) som orsakar koccidios hos exempelvis höns. Visste ni att ALLA slaktkycklingar (iaf på större gårdar) får koccidiostatika, alltså läkemedel mot parasiten, i fodret under hela deras tillväxt? Fram tills några dagar innan slakt. Man har nämligen bestämt att de ska kallas "fodertillsatser" för att det ska vara tillåtet, trots att det är en sorts antibiotika. Detta för att man aldrig skulle kunna hålla så många kycklingar tillsammans utan att sjukdomen skulle ta död på dem.



När jag kom hem var jag dock mer än lovligt trött. Det börjar ta på krafterna att plugga varenda vaken timma. Numera följer papperna med till sängen, jag läser tills jag somnar. Tillochmed handlederna värker! Skriver hela förmiddagarna, ritar livscykler/skriver om parasiter hela kvällarna. 

Är det inte jul snart?! Fast när jag tänker efter så har vi tenta den första dagen efter lovet. Jippi..:(   


Kommentarer
Postat av: Mormor Ulla

Grattis till tentaresultatet.

Ja, det är snart jul. Har redan hämtat adventsgran o snart sätter jag stjärnan i fönstret.



2009-11-13 @ 09:22:11
Postat av: Inger

Grattis! Det går så bra för dig! Du har verkligen kommit in i studierna nu, tycker jag det verkar som. Trist med handleden bara! Ta en lussebulle, det hjälper:)Trevlig Helg!!!

2009-11-13 @ 11:06:14
Postat av: Sofie

Tack så mycket för gratulationerna :) Jag får ägna mig åt att läsa nu ett tag så handleden får vila :p Lussebullarna är tyvärr redan slut, vi har ätit/gett bort alla redan! :p Men de var gott så länge det varade :p

Trevlig helg på dig med!

2009-11-13 @ 12:39:18
URL: http://ofiie.blogg.se/
Postat av: dessan

Grattis till tentan =)

2009-11-13 @ 13:25:04
URL: http://deessant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0