Händelserik helg

Denna långhelg har jag hunnit med väldigt mycket:

en torsdag med Hundtävlingar som mitt Eventutskott anordnade, gick verkligen superbra med runt 15 anmälda tävlanden. Publikvänligt, annorlunda, roligt och gav blodad tand för både hundägare och arrangörer ;) Epoxy var ju utom tävlan men hade väl hamnat på en sjundeplats tror jag :p Apportrutan gick bäst :D

fredag med plugg hos kursare K. Trots att vi pluggade så gott som konstant i sex timmar, hann vi bara ett fåtal punkter på långa inlärningsmål-listan. Blir svårt att hinna med tanke på min otroligt låga motivation...

fredagkväll ute på gården. Uteritt var tanken men efter att vi varit duktiga och mockat boxarna började det spöregna och tillochmed åska lite. Drack kaffe inne och pratade en stund istället, innan vi gav upp och åkte hem. Cheezeballs & Talang i tvsoffan var inte så dumt ändå ;)

lördag började med frukost och Moulin Rouge ;) Tobias åkte iväg för att hålla på med bilen och jag gjorde ett par försök att plugga. Gick väl sådär.. Lagade iaf god middag och gick sedan ut på en långprommis med hunden i det vackra vädret. Härligt!

söndag var vi uppe tidigt och hämtade först upp kursare J och sedan kursare I och hennes sötnos till hund. Åkte vilse och alldeles för långt bort på väg till den internationella hundutställningen i Österbybruk. Visade sig senare att de hade skrivit FEL i vägbeskrivningen! Surt. Dessutom var tävlingsplatsen så rörig, ringarna var utplacerade lite hur som helst så det var verkligen svårt att hitta rätt ringar. Nåja, tur iaf att inte vi själva skulle ställa, då hade vi nog fått panik. I:s hund (som skulle ställas) var sista rasen i ringen så för hennes del var det lugnt! På grund av förseningen missade vi dock weimaraner (KH) som ställdes först i sin ring. Den långhåriga hanen fick vi iaf se - fantastiskt vacker var han! Såg på em när de gick förbi att han fått både CERT och BIR så grattis till dem! 


Vackraste rasen? Det här är dock en tik.. Bild lånad från CD:s kennel

 Ägnade en stund åt salukisarna, som var så otroligt vackra. Roade oss med att gissa vinnaren - jag lyckades varje gång! :D Till slut var det iaf dags för det mest spännande - vår vän I skulle ställa sin unghundshanne. Själv tyckte jag att hennes hund var finast av de hundar jag såg runt ringen, men då jag absolut inte är insatt i denna rätt nya ras var det svårt att veta hur det skulle gå. Dessutom är det enormt stora skillnader i utseende bland alla hundarna. De var tre stycken i hans klass, de två andra var väldigt skygga och ville inte ställa upp sig inför domaren.

I:s hund charmade såklart domaren med sitt självsäkra, glada sätt. 1:a placering och CK (certifikatkvalité)! Gick därför vidare till bästa hanhundsklass tillsammans med två öppenklasshanar och en championhane. Jag tyckte fortfarande att hennes hund var klart finast - och gissa om vi blev glada när domaren placerade ekipaget först i ledet och gav henne CERTet!!! :D I var såklart superglad hon också och var nöjd för dagen. Hon tyckte tikarna var så fina och brukade oftast vinna så hon hade inga större förväntningar. Jag peppade henne dock, och efter en stund i ringen tillsammans med den bästa tiken kom domaren fram med de två rosetterna. "Du får välja först" säger han till den förvånade I. BIRet var hennes!! Glädjen var enorm! Tyvärr fick ekipaget dock inte ställa upp i gruppfinalen, på grund av att rasen inte är godkänd av FCI :( CACIBet som ringsekreteraren var på väg att ge henne fick hon inte heller på grund av detta. Synd! Så vi gav upp och åkte hem igen, denna gång var vägen mycket kortare :) Åt en hamburgare på Max tillsammans och därefter skiljdes våra vägar åt.

Sedan dess har jag sökt efter information om vilken hund som vann BISet, men har inte hittat något än så länge.
Imorgon börjar skolan igen - bara fem dagar kvar! Fullt upp med plugg, städning, bakning osv inför födelsedagen, pricktest hos veterinären... Ojoj! Bäst jag läser lite till innan jag lägger mig.


Kommentarer
Postat av: Inger

Ja, nu gäller det nog att lägga på ett kol så här i slutspurten. Inte många dagar kvar till sommarlov i alla fall!!! Vi får ha ett kalas för dig när du kommer hem så att släkten får vara med.

2009-05-25 @ 13:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0