Playoff

Nu är tredje matchen mellan Almtuna & Mora i hockeyallsvenskan igång. Det står 1-1 i matcher, självklart hejar vi på Uppsala-laget Almtuna som Tobias lillebror spelar för. När de visar matchen på tv måste man ju titta! Problemet är bara att matchen kommer dra över Grey's Anatomy. What to do?! Jag har för övrigt en vääldigt trött älskling som halvsover i soffan. Får väl väcka honom om det blir mål ;)

I veckan har den stora nyheten varit att IF Metall har gått med på en uppgörelse med arbetsgivarna om en sänkning av de anställdas arbetstid - och därmed lön - med upp till 20%. Förstår ni, en femtedel av lönen! För en anställd som tjänar 24000 kr innebär detta 4800 kr mindre i månaden - före skatt. Trots att dessa anställda inte alls är överbetalda, och i en lågkonjunktur där varje krona är viktig. Det värsta av allt tycker jag ändå är de stora företagens direktörers inställning. För denna uppgörelse gäller såklart inte dem. 2007 fick flera direktörer höjda löner med runt 1 miljon, bl.a. Alfa Lavals VD Lars Renström. Volvos ordförande vill istället höja bonusen till 250 volvochefer. 

Behöver någon människa så mycket pengar för att leva?! Ja, jag vet att deras löner främst grundas på aktiernas värde osv men så svårt är det inte att ta ut mindre i lön. Kan folk vara så giriga att de samlar på sig mer och mer pengar samtidigt som massor med anställda förlorar sina jobb. Volvo har sagt upp hela 50 procent av sina anställda under kristiden! 

Nej, jag blir bara så irriterad över sånt där. Ifall cheferna kunde föregå med gott exempel och sänka sina löner FÖRST vore det en annan sak. Vi får väl se hur allt fortlöper. Jag hoppas att detta inte kommer beröra Tobias arbetsplats.. För då kommer jag bli ännu mer irriterad!

Läs mer på: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2548113.svd

Nu ska jag se andra perioden - och väcka sötaste snarkar'n ;) 

~~~Uppdatering~~~

Grattis Almtuna! Välförtjänt seger, 3-0. Och grattis Magnus, som förutom segrar även har firat födelsedag i veckan :)
Grey's Anatomy nu, bättre sent än aldrig ;)

Kommentarer
Postat av: lillasyster

Usch, det irriterar mig också - hur vissa människor kan få höga bonusar och njuta av att vältra sig i lyx medan så många andra har det sämre. Nyligen fick 287 arbetare sparken på Atlas i Örebro. Jättetrist!



har även tänkt på alla kändisars höga inkomster, alla miljoner som ligger i banken. tänk hur mycket de skulle kunna hjälpa till egentligen... behöver dom ens så mycket pengar? men det är väl en annan fråga :)

2009-03-13 @ 15:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0