Veckan som gått

Har haft så fullt upp i veckan, inte en ledig stund!

I tisdags var vi ju som sagt på besök på skolans försöksanläggning, den var väldigt stor med många avdelningar. Där fanns kor av alla storlekar och åldrar. Eller ja, inga direkt gamla kor fanns det ju inte - mjölkkor får inte leva särskilt länge, de äldsta korna var runt 7-8 år.

Hur som helst fick vi två och två välja en ko att gå in till. Lite läskigt är det ju när de står så nära varandra (eller som det stod i handledningen, "koklövar är hårda och studenter är mjuka") Vår ko, Fina hette hon, var otroligt kelsjuk och stod med huvudet mot oss hela tiden och ville bli kliad. Vi skulle palpera, alltså ta på med händerna, alla utstickande benknölar, lymfknutor, vener osv. Var lite spännande med tanke på att kon ibland fick för sig att trycka in oss i gallret. Insåg att kor inte gör som hästar och flyttar sig när man trycker på dem. Tvärtom trycker de bara hårdare tillbaka. Stackars L blev fastklämd medan jag var och bad en lärare om hjälp. Haha, hon såg verkligen vettskrämd ut där hon stod. Vår kära lärare Elisabeth lyckades dock få Fina att flytta sig :)

Onsdag stod dissektion på schemat. Vi skulle flå en katt och titta på dess muskler. När vi öppnade den svarta soppåsen så ser vi - en kanin! De hade tagit upp fel djur från frysen! Så istället fick vi en liiiten kattunge, den var så otroligt söt, vit med svarta fläckar. Gissa vem som flådde den, jo jag. Till och med en tredjeårskursare som kom in tyckte att det såg hemskt ut med den lille. Konstigt nog är det värre att titta på än att skära själv. När man skär är man så koncentrerad att man nästan glömmer bort att det har varit ett levande djur. Man ser bara till detaljerna och är så fruktansvärt noga för att inte skära sönder någon muskel.

Efter middagen åkte vi ut till gården och red. Fortfarande är det så hårt på banan att vi bara törs skritta. Ska bli så skönt när det blir varmare och vi kan rida ut! När vi kom hem var det bara att börja städa lägenheten inför morgondagens besiktning.

Torsdag morgon var jag uppe tidigt och gick ut med hunden. Klockan åtta skulle de komma och besiktiga vår lägenhet. Än en gång fick jag vänta och vänta men tjugo över kom de äntligen. Det gick som tur var rätt fort och jag hann till skolan innan nio. Inga anmärkningar fick vi heller :) Dissektion igen, den här gången tog vi upp en "sprithund" för att öva oss i att identifiera muskler. Sprithundarna är hundar som flåtts, tömts på inre organ och sedan lagts ned i backar fyllda med sprit. Där kan de ligga riktigt länge och användas av flera årskurser. Blev helt yr i huvudet av att den luktade så starkt.



Idag hade vi - hej och hå - dissektion igen. Fast först en föreläsning eller snarare upprabbling av hundens och hästens alla viktiga kärl och nerver. Puh! Under dissektionen i alla fall började jag med kissen igen. Skulle försöka fripreparera musklerna, vilket var lättare sagt än gjort på den lille. Men det gick bättre och bättre och det var faktiskt jättekul! Några muskler vet jag inte om jag lärde mig, men lite skills med skalpellen är ju alltid bra inför framtiden ;)

Hem och ut med hunden, tränade lite apportsök med min vante :) Gick hyfsat. Måste hitta på nya aktiviteter för att stimulera Pox-Pox. Han har nämligen lyckats få ett skärsår i ena trampdynan. Inte så konstigt iofs med allt glas som ligger på gångvägarna nu när snön smält bort - jag hoppas de har tänkt sopa snart. Så mina roliga cykelturer är ett minne blott. Kanske vi kan lägga ett spår imorrn om vi kan hitta ett snöfritt område? ;D
När älsklingen kom hem blev det god middag, tagliatelle med spenat & hummus. Vegetariskt alltså. Efter en dag på Asis känner jag inte riktigt för att äta kött av någon anledning :p Eller som S i min grupp sa igår, när hon kände på m. biceps femoris: "Vad... KÖTTIG den känns!"

Så, det var min vecka! Nu stundar en helt underbar helg!

Kommentarer
Postat av: Dessan

Roligt med veckosummeringen!

men ja vet int om spenat å hummus lät så väldans gott :P Kitty hälsar =)

2009-03-29 @ 19:13:40
URL: http://deessant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0