Det där med stress..

Det är mycket prat om stress i skolan. Vi har föreläsningar då och då av studenthälsan om just stress. Typiskt nog så har jag inte gått på en enda, just för att jag känner att jag vill lägga tiden på något annat. Är det ett tecken på stress kanske? :p Ni vet ju att jag och min vän L har blivit medryttare, detta mycket på grund av att många andra i klassen är det eller till och med har egen häst. Det är en riktig hästklass vi går i. Man får ju sådan häst-längtan av att höra deras prat :)
 
I alla fall, min vän J är också medryttare. I stallet hon är i finns en annan häst som också behövde medryttare, och J tyckte såklart att jag skulle hänga med dit. Men då hade vi redan lovat bort oss till Tobias arbetskamrat. Istället var det en annan tjej i klassen som hade satt in en annons om att hon ville bli medryttare, och det föll sig så att hon åkte ut dit och provred hästen. Hon gick bra ihop med hästen och med ägaren. Men efteråt började hon tvivla på att hon verkligen skulle hinna med att rida en dag i veckan plus eventuellt en helgdag. Min vän J berättade att hon verkade enormt stressad över skolarbetet och att hon inte kände sig ha tid att inte plugga en kväll.

Nu till poängen. Är det så nyttigt att känna sig tvingad att plugga varje kväll? Nog för att vi går ett av Sveriges tuffaste program - det allra tuffaste om du frågar våra lärare. Men just nu känner jag mig rätt lugn. Kom aldrig riktigt igång med pluggandet efter jul och fram till första tentan. Trots det klarade jag tentan med marginal. Okej, jag skulle nog behöva plugga liite mer, med tanke på att det vi lär oss nu är så otroligt viktigt! Blir faktiskt lite nervös när jag tänker på att vi ska kunna all anatomi och fysiologi, hela kroppen och massor med djurslag - innan sommaren! I höst börjar patologin, alltså sjukdomsläran. MEN jag vet samtidigt att det blir repetition på allt; allt kommer upprepas om och om igen i de kommande kurserna. Så det ger sig nog innan fem år har gått.

Dessutom så tror jag verkligen att vi behöver ta det lugnt en period för att orka med tentaplugget som kommer om några veckor. Skulle inte vara så kul att kollapsa av trötthet vid den tiden. Så nä, jag fortsätter ett tag till i detta lugnare tempo. Och jag är SÅ glad att jag får rida fina Jennifer en eller två dagar i veckan!

  
Mormor kommer imorgon - jag är så glad! ;D  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0