Fjällvandring

Nu är jag hemma igen från vår fjällvandring i Hemavan!

L & K kom hit på tisdagen och plockade upp mig, vovven & packningen. Körde upp till Hemavan och gick in på Ica där vi handlade käk inför turen, efter en väl planerad lista. Pulversoppa, nudlar, snabbmakaroner, havregryn, knäckebröd, varma koppen osv. Enbart lätta varor såklart. Lite nötter, torkad frukt och choklad slank med för extra energi.

Åt middag i stugan och packade om en del. Sen kom snälla Dessan och hämtade oss i sin lilla golf. Bara liite trångt blev det, med packning & hund ;) Skjutsade ut oss till Umasjö där vår vandring tog sin början. Vi hann gå ungefär 3 km på kvällen, i rätt brant uppförslutning, innan vi slog upp tältet för natten. Kände på en gång att jag hade gjort rätt som tog med mig Epoxy, eftersom han hjälpte mig en hel del framåt :) När vi andra höll på att göra i ordning i tältet för natten, ser vi plötsligt två tassar hoppa in i tältduken. Epoxy förstod inte riktigt hur man tog sig in :p Men han lärde sig snabbt...

onsdagen började vi vår vandring mot Syterstugan. L var lite väl optimistisk och menade på att vi skulle hinna de 19 km innan kvällen. Nu blev ju så inte riktigt fallet. Jag och K hade heller inte vattentäta skor, vilket var rätt dumt med tanke på vilka regnmängder som hade fallit innan och som fortfarande föll över oss. Så vi fick ta omvägar runt våtmarker och stora bäckar, vilket sinkade oss rejält. Och jag kände mig riktigt seg på morgonen eftersom jag hade svårt att sova. Det blåste och regnade om vartannat. Vi hade iaf tur med uppehåll under våra matpauser.

Det var i varje fall riktigt vackert, särskilt när solen tittade fram. Hittade ett fåtal hjortron efter leden som hamnade i magen. Innan natten fann vi en jättefin tältplats precis vid en bäck. Försökte göra upp en eld, men fick ge upp pga vind och fukt. Önskade nästan att vi hade haft T-röd istället för gas till köket så att man kunde använda lite till elden. För nu började rätt mycket av våra kläder vara blöta, och händerna var kalla.

Lunchen på torsdagen intogs i varje fall på andra sidan forsen vid Syterstugan. Gott med nudlar som jag önskat ;) Efter den stärkande måltiden var jag och Epoxy pigga på att ta oss iväg, nu efter Kungsleden. Såg ut som en lagom uppförsbacke att skynda uppförs så vi kunde njuta av utsikten. Men backen bara fortsatte, något krön kom aldrig. Förrän efter en timme, och då såg vi inte ens stugan längre. Fast det kanske var lika bra att man inte såg hur lång uppförsbacken egentligen var :p

På högsta punkten började det regna, ihållande. Hann inte riktigt byta om till regnkläder innan jag var blöt. Väl nere igen möttes vi av bäck efter bäck. Fick gå långt för att hitta en plats där det gick att korsa bäckarna. Blev less och mer oförsiktig så självklart stod jag på näsan mitt i en bäck. Men det var bara att fortsätta, marken var platt och blöt och det blåste. Till slut bad jag om att vi skulle stanna, kände mig alldeles kall och eländig. Hittade ingen vidare tältplats. Regnet höll i sig hela natten.

Fredagsmorgonen var tung. Allt var fortfarande fuktigt och vi kunde inte laga någon gröt till frukost, det blev hårdbrödmackor. Ville inte kliva upp men hurtiga L tvingade oss. Packade ihop allt i regnet och ryggsäcken kändes dubbelt så tung. Över topparna vi skulle till hängde ett stort svart dimmoln. Jag sa som det var, att jag helst av allt bara ville hem. Döm om min förvåning då de andra höll med! Vi beslutade att gå till närmsta bebyggelse, vilket var Solberg, 21 km från Syterstugan. Stegen kändes plötsligt mycket lättare och jag halvjoggade fram, dragen av Epoxy. De andra hade svårt att hänga med, och jag ville knappt stanna för lunch. Vid middagstid var vi äntligen nere igen!

Snälla P lovade att hämta oss på ett par timmar, så vi gick ned och väntade vid vattnet. Gjorde värmande blåbärssoppa och åt mackor till, mums! K hittade hjortron så vi ägnade tiden åt att söka fler. Hittade väl en liter ungefär, det var inte gott om dem men de som fanns var stora och fina. När skjutsen kom var vi oändligt lyckliga!

Hem till stugan, drog av oss allt blött, satte igång skotorken, hämtade in ved och gjorde upp en ordentlig brasa i kaminen. Tog upp all packning på tork. Åt chips och spelade kort och la oss till slut att sova en härlig sömn i mjuka varma sängar. Det var nog höjdpunkten! Sedan på lördagen väntade nya äventyr men det får jag berätta om i ett annat inlägg.

Bilder kommer nog när jag har min egna dator i Uppsala och L & K har skickat sina kort. Veckan har helt klart varit en upplevelse i varje fall, men om jag åker iväg igen blir det med älskling har jag bestämt! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0